Συμβουλές για γονείς

''Εργοθεραπεία και γραφοκινητικές δεξιότητες''

Εργοθεραπεία και γραφοκινητικές δεξιότητες

 

Η γραφή αποτελεί ένα σημαντικό αναπτυξιακό στάδιο στη ζωή ενός παιδιού και αφορά την αποτύπωση του προφορικού λόγου σε γραπτή μορφή. Οι γραφοκινητικές δεξιότητες αφορούν μια σύνθετη διαδικασία με ταυτόχρονο συντονισμό της οπτικοκινητικής οργάνωσης, της όρασης και της κίνησης. Αρχικά, το παιδί κινεί τους αγκώνες και τα χέρια του, συντονίζει την όραση με την κίνηση, κάθεται σταθερά στην καρέκλα, και στη συνέχεια μαθαίνει να χειρίζεται αντικείμενα με λεπτές κινήσεις δαχτύλων, κρατά το εκάστοτε εργαλείο γραφής και γράφει, ζωγραφίζει. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο, ιδιαίτερα με την εποχή του Covid-19, πολλά παιδιά να πηγαίνουν στους εργοθεραπευτές για αξιολόγηση, ύστερα από εμφάνισης δυσκολιών στις προαναφερθείσες δεξιότητες. Όταν ένα παιδί παρουσιάζει στο τομέα των γραφοκινητικών δεξιοτήτων, είναι πολύ πιθανό να δυσκολεύεται και σε κάποιους απότους παρακάτω τομείς:

  •  Στον οπτικοκινητικό συντονισμό
  •  Στην αδρή και λεπτή κινητικότητα
  •  Στην σταθερότητα του σώματος και της ωμικής ζώνης
  •  Στην πράξη
  •  Στην συγκέντρωση- προσοχή
  •  Στη μνήμη

Για το λόγο αυτό, είναι αρκετά σημαντικό ο εργοθεραπευτής να εντοπίσει όσο το δυνατό καλύτερα σε ποιο τομέα εμφανίζεται η δυσκολία με αποτέλεσμα να
παρεμποδίζεται η ομαλή γραφή. Τέλος, η δυσκολία μπορεί να οφείλεται σε έναν μόνο τομέα, ωστόσο μπορεί να είναι συνδυασμός κάποιων ή και όλων μαζί.

 

Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου

 

Βόλακα Μαρία- Σταυρούλα

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια.

''Τι είναι το αισθητηριακό παιχνίδι και τι προσφέρει;''

Τι είναι το αισθητηριακό παιχνίδι και τι προσφέρει;

 

Το παιχνίδι ως τρόπος έκφρασης, έχει συνδεθεί στενά με την προσχολική εκπαίδευση και αποτελεί βασικό παιδαγωγικό εργαλείο στη μάθηση και στην ανάπτυξη των παιδιών. Ένα από τα είδη των παιχνιδιών, μεταξύ άλλων, είναι και το αισθητηριακό παιχνίδι. Το αισθητηριακό παιχνίδι περιλαμβάνει οποιαδήποτε δραστηριότητα που διεγείρει τις αισθήσεις των παιδιών: αφής, οσμή, γεύση, κίνηση, ισορροπία, όραση και ακοή. Τα αισθητηριακά παιχνίδια μπορούμε να τα δοκιμάσουμε σ’ έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο για παιδικές δραστηριότητες, όπως είναι για παράδειγμα ο παιδότοπος, ή απλά παίζοντας με τα παιδιά μας στο σπίτι, στην παραλία, στο δάσος και λοιπά. Τα οφέλη του αισθητηριακού παιχνιδιού είναι:

 

  •  Η λήψη επαρκής αισθητηριακής εισροής καθημερινά είναι σημαντική για όλα tα παιδιά. Τα παιδιά μαθαίνουν να δέχονται τις αισθητηριακές προκλήσεις     του περιβάλλοντος, μαθαίνοντας να ανταποκρίνεται κατάλληλα σε αυτές.
  • Αναπτύσσει την αδρή και λεπτή κινητικότητα, μέσω των δραστηριοτήτων της παιδικής χαράς, της θάλασσας και λοιπά. Βοηθά στη δημιουργία     νευρικών συνδέσεων στον εγκέφαλο και ενθαρρύνει την ανάπτυξη της γλώσσας και των κινητικών δεξιοτήτων.
  •  Καθώς τα παιδιά χειρίζονται αντικείμενα και διερευνούν μέσα από αυτά τις αισθήσεις τους, αναπτύσσουν βασικές στρατηγικές για την επίλυση προβλημάτων. 
  •  Βελτιώνει τις κοινωνικές δεξιότητες, όταν αυτό γίνεται με άλλα παιδιά ή με τους γονείς, αδέρφια των παιδιών και άλλους. 
  •  Βελτιώνει τις γλωσσικές δεξιότητες και την ανάπτυξη του λόγου, μέσω από την εξερεύνηση νέων αισθήσεων, βοηθά στην περιγραφή αντικειμένων και υφών.

 

 

Αργυρώ Καραμπά

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου

 

Βόλακα Μαρία Σταυρούλα,
παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.