Συμβουλές για γονείς

Αισθητηριακή αγωγή – Παραδείγματα

2 2

 

Σήμερα την αισθητηριακή αγωγή τη θέλουμε να μην είναι αποσπασμένη από τη συνολική ζωή της τάξεως αλλά αντίθετα ενσωματωμένη σε αυτή.
Αν θέλουμε π.χ. να κάνουμε μια άσκηση γεύσεως με φρούτα είναι προτιμότερο να οδηγήσουμε τα παιδιά με μέρα σε ένα μανάβη ή στη λαϊκή αγορά ή σε ένα περιβόλι. Εκεί μέσα στο φυσικό τους πλαίσιο τα παιδιά θα «γνωρίσουν» τα φρούτα, φρούτα πολλών ειδών, με διαφορετικό το καθένα σχήμα, χρώμα, μέγεθος , μυρωδιά, βάρος και γεύση. Τα φρούτα αυτά θα τα επεξεργαστούν συστηματικά και θα τα αντιληφθούν ότι άλλα απ’ αυτά είναι σκληρά ή μαλακά, άλλα μικρά ή μεγάλα, θα τα δοκιμάσουν, θα τα μυρίσουν και θα διαπιστώσουν τις διαφορές τους.
Έπειτα από μια τέτοια επαφή με την πραγματικότητα και μέσα από τις σχετικές παρατηρήσεις που θα γίνουν είναι πολύ φυσικό να γνωρίσουν τα παιδιά και τις ιδιότητες που μας ενδιαφέρουν . οι αισθητηριακές ασκήσεις είναι ατομικές και ατομικά πρέπει να χρησιμοποιούνται. Κάθε παιδί, μην ξεχνάμε χρειάζεται διαφορετικό χρόνο, για να πραγματοποιήσει μια εργασία, να βιώσει και να αφομοιώσει τις διάφορες έννοιες.
Μια άλλη χρησιμότητα των αισθητηριακών ασκήσεων.
Όπως συνιστά ο Decroly:
Για να χρησιμεύουν ως κριτήριο διαπιστώσεως αδυναμιών και
Ως κριτήριο ελέγχου


Μολόχας Ηλίας
Ειδικός Παιδαγωγός- Ψυχολόγος
www.γραφωνηματα.gr

Σύγχρονες αντιλήψεις για την αισθητηριακή αγωγή

0 161223013854 161223123748 logopedia s

Αισθητηριακή αγωγή δε σημαίνει η προσπάθεια να θεραπεύσουμε με ειδικές ασκήσεις και λειτουργικές αδυναμίες που παρουσιάζουν ορισμένα αισθητήρια όργανα. Δεν προσπαθούμε δηλαδή με την αισθητηριακή αγωγή να αποκαταστήσουμε την ακοή σε ένα κωφό νήπιο ούτε την όραση σε ένα τυφλό αλλά να την αναπτύξουμε. Αυτό που επιδιώκουμε με την αισθητηριακή αγωγή και τις αισθητηριακές ασκήσεις είναι να βοηθήσουμε τα νήπια:
Να συγκεντρώνουν την προσοχή τους
Να αναπτύσσουν την παρατηρητικότητα τους
Να σχηματίζουν κρίσεις
Να δραστηριοποιείται το καθένα ατομικά
Να αποκτούν αντιληπτικά δεδομένα
Να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους, αφού κάθε ιδιότητα ή αντικείμενο που γνωρίζουν έχει ένα όνομα και αφού οι σχέσεις που ανακαλύπτουν εκφράζονται γλωσσικά και τέλος
Να ικανοποιούνται συναισθηματικά έπειτα από κάθε επιτυχημένη άσκηση
Ο J.Dubosson δίνει με λίγα λόγια τους στόχους της αισθητηριακής αγωγής: «Η αισθητηριακή αγωγή δεν πρέπει να θεωρηθεί αυτοσκοπός (ανάπτυξη μιας μόνο αισθήσεως). Είναι ένα πρόσχημα, για να συγκεντρώσει αντιληπτικά δεδομένα, να τα ταξινομήσει, να τα συνδέσει  με άλλα και μέσω αυτών να αναπτύξει στο παιδί την κρίση, τη φαντασία, το συσχετισμό, την αφαίρεση και τη γενίκευση, με μια λέξη την νοημοσύνη».
Ο O.Decroly επίσης αναγνωρίζει στις αισθητηριακές ασκήσεις μια τριπλή χρησιμότητα.
Καλλιεργούν την αυθόρμητη προσοχή του παιδιού και το οδηγούν σε προσωπική εργασία.
Χρησιμεύουν για τον έλεγχο των γνώσεων
Αποτελούν για τους παιδαγωγούς πολύτιμα εργαλεία:
Για τη γνώση του πνευματικού επιπέδου του νηπίου, που έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με το σχολικό περιβάλλον
Για τον έλεγχο της προόδου του

Μολόχας Ηλίας
Ειδικός Παιδαγωγός- Ψυχολόγος
www.γραφωνηματα.gr

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.