Συμβουλές για γονείς

''Τι είναι το αισθητηριακό παιχνίδι και τι προσφέρει;''

Τι είναι το αισθητηριακό παιχνίδι και τι προσφέρει;

 

Το παιχνίδι ως τρόπος έκφρασης, έχει συνδεθεί στενά με την προσχολική εκπαίδευση και αποτελεί βασικό παιδαγωγικό εργαλείο στη μάθηση και στην ανάπτυξη των παιδιών. Ένα από τα είδη των παιχνιδιών, μεταξύ άλλων, είναι και το αισθητηριακό παιχνίδι. Το αισθητηριακό παιχνίδι περιλαμβάνει οποιαδήποτε δραστηριότητα που διεγείρει τις αισθήσεις των παιδιών: αφής, οσμή, γεύση, κίνηση, ισορροπία, όραση και ακοή. Τα αισθητηριακά παιχνίδια μπορούμε να τα δοκιμάσουμε σ’ έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο για παιδικές δραστηριότητες, όπως είναι για παράδειγμα ο παιδότοπος, ή απλά παίζοντας με τα παιδιά μας στο σπίτι, στην παραλία, στο δάσος και λοιπά. Τα οφέλη του αισθητηριακού παιχνιδιού είναι:

 

  •  Η λήψη επαρκής αισθητηριακής εισροής καθημερινά είναι σημαντική για όλα tα παιδιά. Τα παιδιά μαθαίνουν να δέχονται τις αισθητηριακές προκλήσεις     του περιβάλλοντος, μαθαίνοντας να ανταποκρίνεται κατάλληλα σε αυτές.
  • Αναπτύσσει την αδρή και λεπτή κινητικότητα, μέσω των δραστηριοτήτων της παιδικής χαράς, της θάλασσας και λοιπά. Βοηθά στη δημιουργία     νευρικών συνδέσεων στον εγκέφαλο και ενθαρρύνει την ανάπτυξη της γλώσσας και των κινητικών δεξιοτήτων.
  •  Καθώς τα παιδιά χειρίζονται αντικείμενα και διερευνούν μέσα από αυτά τις αισθήσεις τους, αναπτύσσουν βασικές στρατηγικές για την επίλυση προβλημάτων. 
  •  Βελτιώνει τις κοινωνικές δεξιότητες, όταν αυτό γίνεται με άλλα παιδιά ή με τους γονείς, αδέρφια των παιδιών και άλλους. 
  •  Βελτιώνει τις γλωσσικές δεξιότητες και την ανάπτυξη του λόγου, μέσω από την εξερεύνηση νέων αισθήσεων, βοηθά στην περιγραφή αντικειμένων και υφών.

 

 

Αργυρώ Καραμπά

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου

 

Βόλακα Μαρία Σταυρούλα,
παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

''ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΤΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ;''

''ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΑΙ ΤΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ;''

 

Το παιχνίδι ως τρόπος έκφρασης , έχει συνδεθεί στενά με την προσχολική εκπαίδευση και αποτελεί βασικό παιδαγωγικό εργαλείο  στη μάθηση και στην ανάπτυξη των παιδιών. Ένα από τα είδη των παιχνιδιών , μεταξύ άλλων , είναι και το συμβολικό παιχνίδι. Το συμβολικό παιχνίδι είναι το παιχνίδι με ρόλους , έταν δηλαδή το παιδί καλείται να αναπαραστήσει συγκεκριμένους ρόλους συμμετέχοντας σε φανταστικά σενάρια ή όταν προσποιείται ότι αντικείμενα έχουν μια διαφορετική χρήση από την συνηθισμένη . Το συμβολικό παιχνίδι εμφανίζεται από πολύ νωρίς και χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι όταν το παιδί  παίρνει ένα αυτοκινητάκι και προσποιείται ότι είναι τηλέφωνο ή όταν προσποιείται ότι ένα τουβλάκι είναι αυτοκίνητο ή φορτηγό. Οι πρώτες ενδείξεις συμβολικού παιχνιδιού εμφανίζονται περίπου στην ηλικία των 18 μηνών. Όσο το παιδί μεγαλώνει , το παιχνίδι αρχίζει να γίνεται πιο σύνθετο , πιο πολύπλοκο και όταν φτάσει πια στην ηλικία των τριών ετών, το παιδί μπορεί να υποδύεται ρόλους , πραγματικούς ή φανταστικούς . Το συμβολικό παιχνίδι αξιοποιώντας τη σκέψη, τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των παιδιών , θέτει τις βάσεις για την ανάπτυξη σημαντικών δεξιοτήτων , όπως είναι η γλωσσικές, οι επικοινωνιακές και άλλες. Επιγραμμάτικα, το συμβολικό παιχνίδι μπορεί να προσφέρει :

 

  • Την ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας
  • Την έκφραση των συναισθημάτων
  • Την ενίσχυση των κοινωνικών δεξιοτήτων , καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να μοιράζονται αντικείμενα και αποκτούν αυτοπεποίθηση
  • Τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου και την εξικοίωση του με αντικείμενα και συναισθήματα
  • Την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και τη δημιουργία της κριτικής σκέψης, αφού κάνουν επιλογές ρόλων και λύσεων
  • Την ενίσχυση των κινητικών δεξιοτήτων , καθώς απαιτείται η χρήση αντικειμένων για την αναπαράσταση μιας ιστορίας.

 

Βόλακα Μαρία Σταυρούλα,

παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

 

 

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.