Ο όρος ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ αναφέρεται σε παιδιά τα οποία σε σχέση με την ηλικία τους δεν έχουν πλούσιο λεξιλόγιο ή και δεν συντάσσουν σωστά ή και κάνουν γραμματικά ή και μορφολογικά λάθη ή και ως ακροατές δεν κατανοούν έννοιες λεξιλόγιο, συντακτικές δομές και γραμματολογικά στοιχεία.
Ο όρος ειδική γλωσσική βλάβη χαρακτηρίζει τα παιδία που παρουσιάζουν προβλήματα λόγου χωρίς να έχουν νοητική υστέρηση, οργανικές – αισθητηριακές βλάβες ή ψυχικές διαταραχές. Οι όροι γλωσσική βλάβη και γλωσσική αναπηρία δηλώνουν την ύπαρξη προβλημάτων στην κατανόηση ή και στην έκφραση του λόγου και τη δυσκολία εκμάθησης της γλώσσας. Οι όροι γλωσσική διαταραχή και γλωσσική εκτροπή ορίζονται ως οι γλωσσικές δυσλειτουργίες οι οποίες υποδηλώνουν ποιοτική διαφορά με την έννοια της απόκλισης από την εξελικτική πορεία της γλώσσας ή διακοπή φυσιολογικών γλωσσικών λειτουργιών για κάποιο διάστημα ή και μόνιμα. Ο όρος γλωσσική καθυστέρηση αναφέρεται σε παιδιά που παρουσιάζουν μεν εξελικτική ανάπτυξη του λόγου αλλά το γλωσσικό τους επίπεδο είναι κατώτερο από αυτό των συνομηλίκων τους
Α. ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
1. Παράγοντες που επηρεάζουν την κατανόηση της γλώσσας. Η ικανότητα να ακούει το άτομο και να αντιδρά στο ακουστικό-γλωσσικό ερέθισμα επηρεάζει την κατανόηση της γλώσσας. Αν το παιδί έχει προβλήματα ακοής ή ζει σε ένα περιβάλλον με ελάχιστα ή ανύπαρκτα γλωσσικά ερεθίσματα θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι θα παρουσιάσει και προβλήματα στην εκμάθηση της γλώσσας. Επίσης το άτομο θα πρέπει να ζει σε ένα περιβάλλον όπου τα ακουστικά- γλωσσικά ερεθίσματα θα προέρχονται από ικανούς και δημιουργικούς χρήστες της γλώσσας.
2. Παράγοντες που επηρεάζουν την επεξεργασία της γλώσσας. Το παιδί θα πρέπει να έχει την ικανότητα να επεξεργάζεται νοητικά τη γλώσσα που ακούει και να προσπαθεί ανάλογα με τα συμφραζόμενα να κατανοεί το γλωσσικό μήνυμα. Η δυσκολία αυτής της ικανότητας προϋποθέτει την ύπαρξη ενός εσωτερικού νοητικού μηχανισμού ο οποίος να επεξεργάζεται το γλωσσικό μήνυμα με αποτελεσματικό τρόπο.
3. Παράγοντες που επηρεάζουν την εκφορά- παραγωγή της γλώσσας. Θα πρέπει να είναι σε θέση να σχηματοποιήσει τα μέρει της γλώσσας χρησιμοποιώντας τα όργανα του λόγου έτσι ώστε να γίνει αντιληπτό στους άλλους και να λάβει ενεργό μέρος στην επικοινωνιακή διαδικασία.
Β. ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
1. Παράγοντες που επηρεάζουν την κατανόηση της γλώσσας. Εδώ περιλαμβάνονται οι περιβαλλοντικοί λόγοι, η διγλωσσία, και οι κοινωνικές περιστάσεις και επίσης απώλεια ή προβλήματα ακοής ή όρασης.
2. Παράγοντες που επηρεάζουν την επεξεργασία της γλώσσας. Είναι οι γενικές γνωστικές διαταραχές (νοητική υστέρηση), οι ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμός),και οι ειδικές γλωσσικές διαταραχές (δυσλεξία).
3. Παράγοντες που επηρεάζουν την εκφορά της γλώσσας. Εδώ περιλαμβάνονται ανατομικές ανωμαλίες και διαταραχές του στοματοκινητικού ελέγχου.
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας
© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.