Συμβουλές για γονείς

ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΠΡΑΞΙΑΣ

απραξια1

 

 

 Οι προσεγγίσεις παρέμβασης που συστήνονται από τους διάφορους ειδικούς και τους ερευνητές εξαρτώνται πολύ από την άποψή τους για την διαταραχή και αντίστροφα ότι:

η ανακάλυψη μιας προσέγγισης επανόρθωσης που λειτουργεί χαρακτηριστικά επηρεάζει την άποψη του ερευνητή για την φύση της διαταραχής. Μερικές προσεγγίσεις είναι αρκετά μηχανικές εξαρτώμενες από την άσκηση και στρέφονται προς το επίτευγμα μιας ιεραρχίας των αρθρωτικών χειρονομιών. Άλλες ενσωματώνουν τα γλωσσικά μέρη, με περισσότερη έμφαση στην εύκαμπτη, λειτουργική επικοινωνία. Το κοινό νήμα μεταξύ της μεγάλης πλειοψηφίας των προσεγγίσεων επέμβασης είναι σήμερα η έμφασή τους στη δυναμική φύση της ομιλίας. Παρά την εξέταση του επιτεύγματος των ιδιαίτερων αρθρωτικών θέσεων (δηλ. η παραγωγή ενός συμφώνου ή φωνήεντος μεμονωμένα), οι περισσότερες προσεγγίσεις υπογραμμίζουν τη δυνατότητα του παιδιού στη ομαλή μετάβαση από μια θέση στην επόμενη, στις λεκτικές μονάδες στο επίπεδο της συλλαβής και ανωτέρω.

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΑΠΡΑΞΙΑΣ

18b8054244a2809912f3004145465757

 

   Είναι σημαντικό να διαχωρίσεις τις διαφορές ανάμεσα στα κοινά συμπτώματα της διαταραχής και τα ειδικά συμπτώματα όπου διαφοροποιούν τα άτομα με την μία διαταραχή από τα άτομα με την άλλη διαταραχή. Ένα σημαντικό αίνιγμα σε αυτήν την διαταραγμένη περιοχή είναι η προσπάθεια να διαφοροποιηθεί η απραξία παιδικής ηλικίας από (άλλες) φωνολογικές διαταραχές, παρά το γεγονός ότι εκεί υπάρχει μικρή συμφωνία για το τι ακριβώς συμπτώματα είναι. Σε μερικές μελέτες, κύρια χαρακτηριστικά (π.χ, δυσκολίες στην διαδοχοκίνηση ή στους εναλλασσόμενους επαναλαμβανόμενους στόχους κινήσεων) λαμβάνεται για να είναι σφραγίδες της αναταραχής και χρησιμοποιείται ως κριτήρια επιλογής για να προσδιορίσει τα θέματα. Αυτά τα θέματα μελετώνται έπειτα για να καθορίσουν ποια άλλα συμπτώματα μοιράζονται. Τα αποτελέσματα τέτοιων μελετών προσδιορίζουν τα συμπτώματα που τείνουν να ομο-εμφανιστούν με τα κριτήρια επιλογής θεμάτων του ερευνητή. Δυστυχώς, δεν ξέρουμε εάν τα ομο-εμφανιζόμενα συμπτώματα εμφανίζονται επίσης στην έλλειψη των κριτηρίων επιλογής. Όπως αναφέρεται πρόσφατα από τους McCabe, Rosenthal and McLeod (1998), «πολλά χαρακτηριστικά θεωρούνται ως διαγνωστικά για την αναπτυξιακή δυσπραξία και εμφανίζονται στα περισσότερα γενικότερα είδη διαταραγμένης ομιλίας» (σελ.105).  Ίσως οι πιο ενδεχομένως παραπλανητικές μελέτες είναι εκείνες στις οποίες μερικά παιδιά με διάγνωση της απραξίας συγκρίνονται με μια ομάδα φυσιολογικών παιδιών, με προσδιορισμένες διαφορές μεταξύ των ομάδων που λαμβάνονται ως διαφορικά διαγνωστικά συμπτώματα της απραξίας (π.χ., Marion, Sussman, Marquardt, 1993, Marquardt, Sussman, Snow & Jacks, το 2002).Τέτοια συμπτώματα μπορούν στην πραγματικότητα να είναι χαρακτηριστικά των παιδιών με φωνολογικές διαταραχές γενικά, παρά συγκεκριμένα στα παιδιά με απραξία. Σε άλλες μελέτες, τα θέματα επιλέγονται βασισμένα σε μια διάγνωση της απραξίας από έναν παθολόγο λόγου και ομιλίας που δεν συνδέεται με τη μελέτη με οποιοδήποτε άλλο τρόπο.

    Τέτοιες υπαγόμενες ομάδες είναι πολύ πιό ετερογενείς και τα αποτελέσματα είναι εμφανώς πιο μικτά. Η πιο αναλυτική μελέτη αυτού για τον τύπο αυτό ήταν αυτή που περιγράφτηκε από τους Shriberg, Aram και Kwiakowski (1997). Σε τρία διαφορετικά δείγματα παιδιών με απραξία, διαπίστωσαν ότι περίπου το 50% των παιδιών σε κάθε δείγμα εκφράζουν περιορισμένη ίση πίεση, μια μορφή μονής έντασης (μονοφωνία, μονοτονία) σε συλλαβές και σε λέξεις όπου αυτό κάνει πολύ ρομποτικούς τους ήχους της ομιλίας. Τα παιδιά της μελέτης αυτής άλλοτε εκφράζουν αυτήν την μορφή του λόγου συχνά άλλοτε πολύ σπάνια. Τα περιστατικά να κατανεμηθούν σε δύο ομάδες που έδρευσαν πάνω σε αυτό το μέτρο. Αυτή ήταν η μόνη άποψη για την ομιλία των παιδιών που διαγνώσθηκαν με απραξία που διαφοροποιεί σοβαρά το 50% από τα παιδιά με καθυστέρηση ομιλίας. (Κανένα σύμπτωμα δεν μπόρεσε σοβαρά να διαφοροποιήσει το άλλο 50%  των περιστατικών με πιθανή απραξία από την ομάδα με την καθυστερημένη ομιλία). O Shilberg και οι συνεργάτες του προτείνουν ότι η περιορισμένη ίση πίεση θεωρείται ως η καλύτερη διαθέσιμη διαφορική διάγνωση κριτηρίου της ΠΑΛ. Εντούτοις, οι ηλικίες σε αυτήν την μελέτη ήταν από 3 έως σχεδόν 15 ετών. Είναι πιθανό, ότι στο ελάχιστο αυτών των παιδιών, η μορφή της περιορισμένης ίσης πίεσης ήταν μια αντισταθμιστική στρατηγική για την παραγωγή μεμονωμένων ήχων και συλλαβών σωστά εις βάρος της προσωδίας. Ο Shilberg έχει παρατηρήσει τρία παιδιά με απραξία όπου έχουν αναπτύξει ένα περιορισμένο ίσο σχέδιο πίεσης κατά τη διάρκεια του χρόνου ,ενδεχομένως ως αποτέλεσμα της θεραπείας που εστιάζει πάρα πολύ στους ήχους ή ως αποτέλεσμα της κατάρτισης στην οποία το παιδί είχε ενθαρρυνθεί για να μετρήσει τις συλλαβές με έναν ρυθμικό, μονοτονικό, μονής έντασης τρόπο.

    Κατά την διάρκεια της μελέτης, H Velleman χορηγεί ένα μεγάλο τμήμα των δοκιμών σε μια ομάδα παιδιών με μέτρια-σοβαρά φωνολογικά ελλείμματα. Η διάγνωση των μεμονωμένων παιδιών είναι τυφλή (εάν καθένας τους έχει χαρακτηρίσει "απραξικούς").  Το σχέδιό της είναι να χρησιμοποιήσει την ανάλυση των συμπλεγμάτων για να προσδιορίσει τις ομάδες συμπτωμάτων που διαφοροποιούν μερικά από τα παιδιά αυτά από άλλα. Συγκεκριμένα, ελπίζει να καθορίσει εάν μια υποομάδα περιστατικών της θα ξεχωρίσει από άλλες όσον αφορά οποιαδήποτε από τα χαρακτηριστικά που αποδίδονται συνήθως στην απραξία ομιλίας παιδικής ηλικίας. Αυτός ο τύπος μελέτης απαιτείται απελπισμένα για να αποφύγει την κυκλικότητα που μολύνει πολλές άλλες μελέτες της παιδικής απραξίας.

    Η τρέχουσα "κατάσταση προόδου" είναι μακριά από μια δοκιμή-και-αληθινή συνταγή: κανένα ιδιαίτερο σύμπτωμα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προσδιοριστεί η ΠΑΛ. Μάλλον, μια λεπτομερής αξιολόγηση της ομιλίας του παιδιού και της γλώσσας σε ποικίλα δυναμικά πλαίσια επικοινωνίας απαιτούνται ώστε να προσδιορίσουν ένα πλάνο των συμπτωμάτων σύμφωνα με την διαταραχή. Το ιδιαίτερο προφίλ κάθε παιδιού είναι πιθανό να αλλάξει εμφανώς καθώς το παιδί ωριμάζει μέσα από την παρέμβαση. Εάν η διάγνωση είναι κατάλληλη, εν τούτοις, κάθε νέο πλάνο των συμπτωμάτων πρέπει να συνεχίσει να είναι σύμφωνο με μια διάγνωση της ΠΑΛ. 

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.