Συμβουλές για γονείς

ΤΑ ΕΙΔΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΥ

 

logos omilia anaptiksi diataraxes

Υπάρχουν τρία είδη τραυλισμού:

α) ο εξελικτικός, β) ο τραυματικός και γ) ο υστερικός.

  1. Εξελικτικός τραυλισμός:  Είναι ο πιό συχνός και παρουσιάζεται στην παιδική ηλικία. Ξεκινάει απο αθώες επαναλήψεις συλλαβών ή κομπιάσματα στην αρχή της λέξης.
  2. Τραυματικός τραυλισμός : Παρουσιάζεται κυρίως σε μεγάλους και γέρους ανθρώπους ύστερα απο δυνατούς ψυχικούς και σωματικούς κλονισμούς.  Πολλές φορές οι γονείς λένε πως η αιτία του τραυλισμού του παιδιού τους είναι ένα χτύπημα ή ένα τρόμαγμα. Τις περισσότερες φορές όμως εδώ πρόκειται για εξελεκτικό τραυλισμό. Ο τραυματικός και ο εξελικτικός τραυλισμός διαφέρουν. Ο εξελικτικός τραυλισμός προχωρεί σε βαρύτερα και παράξενα συμπτώματα, ο τραυματικός αμέσως με την ψυχική προβολή παρουσιάζεται με ισχυρά συμπτώματα και ύστερα γρήγορα εξασθενεί. Η θεραπεία του περιορίζεται σε ένα γενικό ησύχασμα.
  3. Υστερικός τραυλισμος:  παρουσιάζεται ξαφνικά ύστερα απο συχνούς ψυχικούς ερεθισμούς ή ξεκινάει απο υστερική αφωνία, αλαλία, κώφωση.  Στα παιδιά ξεκινάει απο μίμηση, παρουσιάζεται ακόμα και στο ψυθίρισμα και στο τραγούδι και είναι συλλαβικός (μημημημητερα).

 

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

 

 

ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ

τραυλισμος

 

Ο τραυλισμός είναι ένα εξουθενωτικό εμπόδιο το οποίο μπορεί να προκαλέσει αισθήματα μεγάλου πόνου,αγωνίας και ματαίωσης.Το άτομο που τραυλίζει μπορεί να διορθώνεται,να ενοχλείται,να χλευάζεται,να εμπαίζεται,να τιμωρείται,να αποφεύγεται, να απομονώνεται,να οικτηρίζεται ή να καταφρονείται λόγω της διαταραχής της ομιλίας.Ο Ηegde γράφει ότι  «άτομο που τραυλίζει είναι αναγκασμένο να δέχεται σίγουρη συγκίνηση και συμεριφορά λόγω της βαθειάς δυσκολίας της ομιλίας».

Τι είναι ο τραυλισμός;

Ο τραυλισμός είναι μια δυσκολία στη ροή της ομιλίας. Αποτελεί μία σύνθετη διαταραχή που συνήθως χαρακτηρίζεται από διακοπτόμενη ροή ομιλίας λόγω επαναλαμβανόμενων κολλημάτων, επαναλήψεων ή επιμηκύνσεων ήχων στην αρχή ή τη μέση της λέξης. Συχνά συνοδεύονται από αντανακλαστικές συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος και σε ορισμένες περιπτώσεις από απώλεια βλεμματικής επαφής και απώλεια ελέγχου του ρυθμού της αναπνοής. Τα λεκτικά συμπτώματα συσχετίζονται με αρνητικά συναισθήματα όπως είναι ο φόβος για λεκτική επικοινωνία ή ένα αίσθημα επικοινωνιακής ανεπάρκειας και ανασφάλειας και με συμπεριφορές αποφυγής όπως είναι η αποφυγή λέξεων, προσώπων, ή επικοινωνιακών περιστάσεων. Στα παιδιά σχολικής ηλικίας και στους ενηλίκους εμφανίζεται με συχνότητα 1% του συνολικού πληθυσμού ενώ το ποσοστό των παιδιών προσχολικής ηλικίας που για κάποιο διάστημα της ζωής τους εμφάνισαν δυσκολίες ροής αγγίζει το 5%. Είναι 3 φορές συχνότερος σε οικογένειες με ανάλογο κληρονομικό ιστορικό και 4 φορές συχνότερος στα αγόρια από ότι στα κορίτσια.

 

 Ο Erickson (1969) ανέπτυξε τη S-Scale, ένα σχήμα με 39-δηλώσεις που χρησιμεύει στην αξιολόγηση συμπεριφόρων τραυλισμού για διάφορες καταστάσεις ομιλίας. Αυτή η κλίμακα τροποποιήθηκε αργότερα σε μία κλίμακα με 24-δηλώσεις από τους Andrews και Culter (1974) έτσι μπορούσε να είναι λειτουργίκα διαβάσιμη στο χρόνο και να αξιολογεί την πρόοδο.Ερευνητές έχουν αναφέρει αντιφατικά αποτελέσματα απότις μελέτες της S-Scale και του τροποποιημένου σχήματος (Erickson,1969-Guitar,1979-Guitar και Bass,1978-Ingham,1979-Silverman,1980-Ulliana και Ingham,1984). Μία επίκριση είναι ότι οι δηλώσεις αυτές  δεν συμπεριλαμβάνουν και τους τραυλούς όπου δεν ξεχωρίζουν εντελώς ανάμεσα στους ανθρώπους με κανονική και διαταραγμένη ευφράδεια. Οπωσδήποτε, τα άτομα που τραυλίζουν απαντούν αληθής στις δηλώσεις της κλίμακας συχνότερα από τα άτομα που δεν τραυλίζουν.

 

Συμφωνούμε με τον Ham (1986) ότι το να καταλαβαίνεις τα συναισθήματα ενός τραυλού πελάτη για τη διαταραχή του ή της είναι σημαντικό.Χρησιμοποιώντας την τροποποιημένη S-Scale είναι ένας καλός δρόμος για να ξεκινήσεις να διευθύνεις αυτή την πληροφορία..



Η τροποποιημένη S-Scale

   Οδηγίες: Απαντήστε τα ακόλουθα κυκλόνοντας  ''Α'' εάν η δήλωση είναι γενικά αληθής για σένα, ή κύκλωσε ''Ψ'' εάν η δήλωση είναι γενικά ψευδής για σένα. Αν η κατάσταση είναι άγνωστη ή σπάνια,κρίνε αυτό ''Εάν αυτό ήταν γνωστό...'''βάσης2.



 1.Α  Ψ   Συνήθως αισθάνομαι ότι δίνω ευνοική εντύπωση όταν μιλάω.

 2.Α  Ψ   Μου είναι εύκολο να μιλάω σχεδόν με τον οιονδήποτε.

 3.Α  Ψ   Μου είναι εύκολο να παρατηρώ το ακροατήριο μου ενώ μιλάω σε ομάδα.

 4.Α  Ψ   Μου είναι δύσκολο να μιλάω σε ένα άτομο το οποίο είναι ο δάσκαλος ή το αφεντικό μου.

 5.Α  Ψ   Ακόμη και  η ιδέα ότι συζητάω δημόσια με κάνει να φοβάμαι.

 6.Α  Ψ   Μερικές λέξεις είναι δυσκολότερες από κάποιες άλλες για να τις προφέρω.

 7 .Α  Ψ   Βραχυπρόθεσμα ξεχνάω τα πάντα για τον εαυτό μου αφού ξεκινήσω να ομιλώ.

 8.Α  Ψ   Είμαι ένας καλός μείκτης.

 9.Α  Ψ   Οι άνθρωποι μερικές φορές μοιάζουν να μην είναι άνετοι όταν τους μιλάω.

10.Α  Ψ   Δεν μου αρέσει η εισαγωγή ενός ατόμου σε άλλο.

11.Α  Ψ   Συχνά κάνω ερωτήσεις σε ομάδα συζητήσεων.

12.Α  Ψ   Μου είναι εύκολο να κρατάω τον έλεγχο της φωνής μου όταν μιλάω.

13.Α  Ψ   Δεν προσέχω την ομιλία πριν από σύμπλεγμα.

14.Α  Ψ   Δεν μιλάω αρκετά καλά ώστε να κάνω το είδος εργασίας που θα μου άρεσε πραγματικά να κάνω.

15.Α  Ψ   Η φωνή ομιλίας μου είναι μάλλον ευχάριστη και εύκολη να την ακούς.

16.Α  Ψ   Μερικές φορές στεναχωριέμαι για τον τρόπο που μιλάω.

17.Α  Ψ   Αντιμετωπίζω τις περισσότετρες καταστάσεις ομιλίας με απόλυτη σιγουριά.

18.Α  Ψ   Υπάρχουν μερικοί άνθρωποι στους οποίους μιλάω με ευκολία.

19.Α  Ψ   Μιλάω καλύτερα από ότι γράφω.

20.Α  Ψ   Συχνά αισθάνομαι νευρικός όταν μιλάω.

21.Α  Ψ   Συχνά μου είναι δύσκολο να μιλάω όταν συναντώ άγνωστους ανθρώπους.

22.Α  Ψ   Αισθάνομαι κομψή σιγουριά για τις ικανότητες ομιλίας μου.

23.Α  Ψ   Εύχομαι να μπορούσα να πω πράγματα τόσο καθαρά όπως άλλοι.

24.Α  Ψ   Ακόμη και αν ήξερα τη σωστή απάντηση,συχνά έχω αποτύχει να τη δώσω επειδή φοβόμουν να μιλήσω.

 

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.