Συμβουλές για γονείς

Δραστηριότητες καθημερινής ζωής

kids cleaning

 

Ο όρος Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής (ΔΚΖ), χρησιμοποιείται για να αναφερθεί στις καθημερινές δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης ενός ατόμου είτε εντός της κατοικίας του είτε σε εξωτερικούς χώρους, ή και τα δύο. Αυτές, ορίζονται ως τα «πράγματα που συνήθως κάνουμε», όπως προσωπική φροντίδα (ντύσιμο, πλύσιμο, κλπ), σίτιση, εργασία, παραγωγικότητα και ελεύθερος χρόνος. Οι βασικές Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής για ένα παιδί είναι (ενδεικτικά):

Ηλικία 2-3 χρονών

  • Αρχίζει να ντύνεται και να γδύνεται μόνο του

  • Ξεκινά να κάνει μπάνιο με μερική βοήθεια

  • Μπορεί να ανοίξει και να κλείσει μπουκάλι

  • Πιάνει κουτάλι και πιρούνι

  • Μαζεύει τα παιχνίδια του μετά από υπόδειξη

  • Μουτζουρώνει και ζωγραφίζει ακανόνιστα σε κόλλα χαρτί

  • Παίζει μερικώς ανεξάρτητο σε παιδική χαρά

 

Ηλικία 3-5 χρονών

  • Βάζει κάλτσες και παπούτσια με μερική βοήθεια

  • Βάζει- βγάζει μπουφάν και ζακέτα

  • Αποκτά το έλεγχο των σφικτήρων

  • Ξεκουμπώνει κουμπιά και φερμουάρ και λύνει τα κορδόνια

  • Σκουπίζεται μόνο του

  • Κουβαλάει ψώνια μικρού βάρους και τα τοποθετεί σε χαμηλά ντουλάπια

  • Ακολουθεί ομαδικό παιχνίδι και κανόνες

  • Αρχίζει να γράφει

 

Ηλικία 5-6 χρονών

  • Βάζει και βγάζει όλα τα ρούχα μόνο του και τα παπούτσια

  • Δένει κορδόνια

  • Τρώει μόνο του ανεξάρτητα χωρίς να λερώνεται και σκουπίζεται

  • Βάζει νερό από μπουκάλι

  • Κάνει μπάνιο και πηγαίνει τουαλέτα χωρίς επίβλεψη

  • Συμμαζεύει το κρεβάτι και το δωμάτιό του

  • Τακτοποιεί τη τσάντα του για το σχολείο

  • Αρχίζει να διαβάζει

  • Βοηθά τους γονείς του στα ψώνια και στις οικιακές εργασίες

  • Πηγαίνει σε εξωσχολικές δραστηριότητες και χόμπι

  • Κάνει φίλους  

 

Βόλακα Μαρία- Σταυρούλα,

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια.

 

Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "ΓράΦΩνήματα" - Συγγραφέας

 

Δραστηριότητες για βελτίωση προσανατολισμού στο χώρο

 

αρχείο λήψης 3

 

Αρκετά παιδιά δυσκολεύονται πολλές φορές να προσανατολιστούν με επιτυχία στο σχολικό χώρο, σε μια γειτονιά, σε ένα δωμάτιο κλπ., με αποτέλεσμα είτε να χάνονται, είτε να βρίσκουν με δυσκολία το χώρο που επιθυμούν, είτε να μπερδεύονται και να συγχύζονται. Ωστόσο, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι για να βελτιωθεί ο προσανατολισμός, θα πρέπει πρωτίστως να ενισχυθεί η δεξιότητα του σχήμα σώματος, καθώς οι δεξιότητες αυτές συνδέονται μεταξύ τους.

Παρακάτω αναφέρονται μερικές δραστηριότητες για τη βελτίωση προσανατολισμού στο χώρο:

  • Το παιδί τοποθετεί μια μπάλα πάνω, κάτω, μπροστά, πίσω, μακριά, κοντά και πλάι του.

  • Χρησιμοποιώντας μια καρέκλα, το παιδί κάθεται πάνω στην καρέκλα, κάτω από αυτήν, μπροστά- πίσω, αριστερά και δεξιά από αυτήν.

  • Τοποθετήστε δύο λωρίδες από χαρτοταινία με μερική απόσταση μεταξύ τους και ζητήστε από το παιδί να περπατήσει ανάμεσά τους, χωρίς να τις πατήσει.

  • Δημιουργήστε έναν κύκλο με χαρτοταινία στο πάτωμα και ζητήστε από το παιδί να καθίσει μέσα, έξω από αυτόν. Να περπατήσει πάνω στον κύκλο.

  • Με τη βοήθεια παιχνιδιών του παιδιού, ζητήστε να τα τοποθετήσει κοντά του και μακριά του, κοντά και μακριά από εσάς.

  • Το παιδί περπατάει με μικρά και μεγάλα βήματα.

  • Με τη βοήθεια lego το παιδί φτιάχνει δύο δρόμους. Ρωτήστε ποιος δρόμος είναι πιο μακρύς.

  • Τοποθετήστε δύο καλάθια, ένα κοντά και ένα μακριά στο παιδί. Ζητήστε από το παιδί να πετάξει σακουλάκια πρώτα μέσα στο κοντινό καλάθι και αργότερο στο μακρινό.

  • Ζητήστε από το παιδί να τοποθετηθεί απέναντι από εσάς, με την πλάτη στη δική σας, κοντά, μακριά, μπροστά και πίσω σας.

  • Μαζέψτε μεγάλες και μικρές πέτρες. Ζητήστε από το παιδί να βάλει τις μικρές πέτρες μέσα σε ένα κουτί και τις μεγάλες γύρω από αυτό.

  • Μαζέψτε κονσέρβες και βάζα διαφορετικού μεγέθους. Ζητήστε από το παιδί να τοποθετήσει τα μεγάλα δεξιά και τα μικρά αριστερά.

  • Το παιδί συγκρίνει διάφορα κουτιά τροφίμων, μπισκότα κλπ. Βρίσκει τα πιο χαμηλά και τα πιο ψηλά.

  • Ζητήστε από το παιδί να τοποθετήσει ένα πιρούνι μπροστά από την καρέκλα, ένα κουτάλι πίσω από αυτήν, ένα μαχαίρι δίπλα, ένα ποτήρι πάνω στην καρέκλα και ένα μπουκάλι κάτω από αυτήν. Ρωτήστε το παιδί που είναι τοποθετημένο το κάθε αντικείμενο.

  • Με τα ξυλάκια αριθμητικής, ζητήστε από το παιδί μα σχηματίσει διάφορα σχήματα (τρίγωνα, τετράγωνα, ορθογώνια κλπ).

  • Κόψτε κομμάτια πλαστελίνης άλλα μεγαλύτερα και άλλα μικρότερα. Ζητήστε από το παιδί να βάλει τα μικρά κομμάτια πλαστελίνης δεξιά και τα μεγάλα αριστερά.

    Βόλακα Μαρία- Σταυρούλα,

    Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια.

     

Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "ΓράΦΩνήματα" - Συγγραφέας

 

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.