Συμβουλές για γονείς

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ Ή ΒΡΑΔΥΣ ΓΝΩΣΤΙΚΟΣ ΡΥΘΜΟΣ;

 egkefalos11 612x400

 

Μήπως το παιδί σας ξεχνάει, ή παρουσιάζεται  ανεύθυνο, κυκλοθυμικό  και επιρρεπές σε αφηρημάδα; Μήπως φαίνεται να στερείται κίνητρα και να βαριέται εύκολα; Αυτή η συμπεριφορά θα μπορούσε να σχετίζεται με το «βραδύ γνωστικό ρυθμό»  (Sluggish Cognitive Tempo, SCT).

 

Είναι ζωηρό παιδί ή παιδί με ΔΕΠΥ;

 

Η διαταραχή του βραδύ γνωστικού ρυθμού , γνωστή και ως SCT, είναι ένας σχετικά νέος όρος στην ψυχολογία και την ψυχιατρική. Είναι επίσης γνωστή  Διαταραχή Ελλειμματικής Συγκέντρωσης. Η διαταραχή βγήκε από την αρχική έρευνα του Δρ Russell Barkley, ο οποίος ειδικεύεται στην έρευνα της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής. Προς το παρόν, δεν είναι μια επίσημη διάγνωση, αλλά μάλλον ένα σύμπλεγμα συμπτωμάτων που πιστεύεται ότι είναι ελαφρώς διαφορετικό από εκείνα που χρησιμοποιούνται για τη διάγνωση της ΔΕΠΥ.

 

Είναι Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή Βραδύς Γνωστικός Ρυθμός;

 

Τα συμπτώματα για αυτή την προτεινόμενη νέα  διαταραχή μπορεί να ακούγονται γνωστά : τα παιδιά με βραδύ γνωστικό ρυθμό είναι επιρρεπή σε αφηρημάδα, μπορεί να έχουν δυσκολία να διατηρήσουν το ενδιαφέρον τους ή να βαριούνται πολύ εύκολα,  φαίνεται να ονειροπολούν, και συχνά δεν επεξεργάζονται πληροφορίες τόσο γρήγορα ή με την ίδια ακρίβεια σε σχέση με τα άλλα παιδιά.

Μερικά από αυτά τα συμπτώματα είναι παρόμοια με εκείνα που παρατηρούνται κυρίως σε άτομα με το τύπο της  "Απροσεξίας" της ΔΕΠΥ, είναι τα ακόλουθα:

 

  • Δεν δίνουν προσοχή στις λεπτομέρειες.
  • Δυσκολία εστίασης  της προσοχής της και της  οργάνωσης των καθηκόντων.
  • Μοιάζει να μην ακούει, ακόμα και όταν του μιλήσουν απευθείας.
  • Δεν ακολουθεί μέχρι τέλους τις οδηγίες.
  • Αποφεύγει  καθήκοντα που απαιτούν παρατεταμένη διανοητική προσπάθεια.
  • Χάνει πράγματα απαραίτητα για τις απαιτούμενες εργασίες.
  • Γίνεται  εύκολα έξαλλος και ξεχασιάρης στις καθημερινές δραστηριότητες. 

 

Μερικές από τις βασικές διαφορές που πιστεύεται ότι υπάρχουν μεταξύ του τύπου Απροσεξίας της ΔΕΠΥ και του βραδύ γνωστικού ρυθμού  είναι ότι ο βραδύς γνωστικός ρυθμός περιλαμβάνει επίσης έλλειψη κινήτρων,  χαμηλή αυτοεκτίμηση και  χαμηλά επίπεδα ενέργειας. Το θέμα γίνεται πιο συγκεχυμένο καθώς μόνο μερικά από τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι κάποιοι από αυτούς με βραδύ γνωστικό ρυθμό μπορεί επίσης να πληρούν τα κριτήρια για οποιονδήποτε από τους  τρεις τύποι της ΔΕΠΥ: Τύπος  Απροσεξίας, Τύπος Υπερκινητικότητας-παρορμητικότητας  ή συνδυασμένος τύπος ΔΕΠΥ.

 

Ποια η διαφορά ανάμεσα στη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και στη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με Υπερκινητικότητα;

Προς το παρόν, παραμένει αμφίβολο κατά πόσον ο βραδύς γνωστικός ρυθμός είναι μια πραγματική διάγνωση κι αποτελεί ξεχωριστό τύπο από τη ΔΕΠΥ. Γιατί είναι τόσο σημαντική η διάγνωση; Επειδή μια έγκυρη διάγνωση είναι απαραίτητη για έναν φορέα παροχής υγείας που πρέπει καλύψει τα έξοδα των θεραπειών. 

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

ΖΗΣΤΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΕΝΟΣ ΔΥΣΛΕΚΤΙΚΟΥ

 

 

dyslexia

 

Θα σας προτείνω μερικές ασκήσεις που θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε πως φαίνεται η ζωή μέσα από την οπτική του δυσλεκτικού παιδιού σας - και ακόμα πιο σημαντικό, τι συναισθήματα γεννιόνται στην ψυχή του. Κάποιες από αυτές τις ασκήσεις θα σας κάνουν να νιώσετε άβολα που δε θέλετε να τις δοκιμάσετε.

 
Δυσκολίες με την επεξεργασία τη γλώσσα

 

  • Αποφύγετε κάποια γράμματα του αλφάβητου.Προσπαθήστε, δηλαδή, να κάνετε μία συζήτηση παραλείποντας λέξεις που περιλαμβάνουν ένα ή δύο γράμματα του αλφάβητου.
  • Βρείτε πως γράφεται ένα όνομα. Για να καταλάβετε τις δυσκολίες που μπορεί να προκύψουν από την αδυναμία ορθογραφίας των λέξεων, υποθέστε πως δεν ξέρετε πως γράφεται το όνομα Γιάννης ή Ειρήνη. Μετά, προσπαθήστε να βρείτε το όνομα αυτό γραμμένο κάπου για να δείτε πως ακριβώς γράφεται.
  • Ζήστε την αφόρητη πίεση της στιγμής. Φανταστείτε, τώρα πως βρίσκεστε σε μια κατάμεστη αίθουσα θεάτρου και κάθεστε ωραία και άνετα στην πρώτη σειρά, έτοιμοι να απολαύσετε το θέαμα. Τρία λεπτά πριν σηκωθεί η αυλαία, σας πλησιάζει η ταξιθέτρια και σας ζητάει ευγενικά να διαβάσετε μερικές ανακοινώσεις στο κοινό, επειδή λείπει ο υπεύθυνος. Κοιτώντας τις ανακοινώσεις, διαπιστώνετε ότι είναι γραμμένες με πολύ μικρά γράμματα, γεμάτες με άγνωστα ξένα ονόματα και με τόσο μεγάλες και περίπλοκες προτάσεις που μοιάζουν με νομικά κείμενα. Και φυσικά, την ώρα που ανεβαίνετε στη σκηνή και πλησιάζετε το μικρόφωνο, τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα επάνω σας.
  • Παρακολουθήστε ένα σεμινάριο σε μια ξένη γλώσσα. Παρακολουθήστε κάποια μάθημα. ένα σεμινάριο, μια θρησκευτική λειτουργία - ή ακόμα κι ένα ωριαίο τηλεοπτικό σόου ή βίντεο  - όπου όλα διαδραματίζονται σε μία ξένη γλώσσα που δεν γνωρίζετε.
  • Αλλάξτε χέρι στο γράψιμο. Για να καταλάβετε την αίσθηση ματαίωσης που έχει ένα δυσλεκτικό παιδί όταν προσπαθεί να γράψει, προσπαθήστε για μία ημέρα να γράφετε με το χέρι που δε σας βολεύει.
Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.