Συμβουλές για γονείς

¨ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ "

 

Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ

 

Από όλους τους στόχους που θέτουμε για την αντιμετώπιση της δυσλεξίας ,αυτός που κατακτάται με περισσότερη δυσκολία, είναι η εκμάθηση της ορθογραφίας και η αυτοματοποίηση της . 

 Αυτό σημβαίνει εξαιτίας της εξαιρετικής δυσκολίας των δυσλεξικών ατόμων στην κωδικοποίηση γλωσσικού υλικού στη μνήμη καθώς και στην αδυναμία της αυτόματης ανάκλησης της ορθογραφίας των λέξεων κατά τη γραφή . 

Αυτοί οι λόγοι , οδήγησαν στο συμπέρασμα ότι είναι αναγκαία η μετατροπή του γλωσσικού υλικού -δηλαδή των ορθογραφικών στοιχείων των λέξεων -σε μη γλωσσικό , στο οποίο το παιδί δε δυσκολευόταν καθόλου  ( σχήματα , σχέδια , σκίτσα κ.λ.π ).

 Έτσι δημιουργήθηκε η ιδέα της μετατροπής των γλωσσικών πληροφοριών σε μη γλωσσικές , στην οποία βασίζεται η μέθοδος της Δ.Μαυρομάτη για την αντιμετώπιση της δυσλεξίας .

" Κάθε φθόγγος , ο οποίος έχει εναλλακτικούς τρόπους συμβλισμού και κατα συνέπεια εγείρει τη μεγαλύτερου βαθμού δυσκολία στην εκμάθηση της ορθογραφίας της λέξης που τον περιέχει , θα πρέπει να μετατραπεί με κάποιον τρόπο σε μια γλωσσική πληροφορία , δηλαδή σε σκίτσο ή σχήμα ή σχέδιο . Το σκίτσο αυτό θα πρέπει να έχει τη στενότερη δυνατόν σχέση με την έννοια - σημασία της λέξης και θα πρέπει να είναι τέτοιο ώστε να θυμίζει στο  δυσλεξικό παιδί το συγκεκριμένο γράμμα με το οποίο γράφεται η λέξη και μόνον αυτό , ούτως ώστε να μην υπάρχει περίπτωση να χρησιμοποιηθεί κάποιο άλλο σύμβολο του ίδιου φθόγγου. " ( Δ.Μαυρομάτη ,1995 , σελ 198-199 ) .

 

Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

 

 

 

 

 

''Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ''

                                                                                                                     

 

                                                                                                                           ''Η διδασκαλία της γραφής''

 

     Η διδασκαλία της Γραφής αρχίζει με τη διδασκαλία της Ανάγνωσης και συνεχίζεται παράλληλα, ακολουθώντας ακριβώς τα ίδια στάδια, όσον αφορά τη γνωριμία του παιδιού με τις κατηγορίες των λέξεων.

      Στο αρχικό στάδιο διδάσκονται τα σύμβολα και η σωστή φορά της γραφής τους. Έπειτα, ο μαθητής διδάσκεται τις συλλαβές, τις οποίες καλείται να τις διαβάσει και να τις αντιγράψει από κάρτες ή να τις γράψει καθ' υπαγόρευση. Η αντιγραφή και η γραφή καθ' υπαγόρευση συνεχίζονται σε όλες τις κατηγορίες των λέξεων.

     Ο στόχος είναι να καταφέρνει το παιδί να γράφει χωρίς λάθη φωνολογικού τύπου, χωρίς δηλαδή παραλείψεις, προσθέσεις, αντικατασταάσεις, αντιστοφές κ.λ.π. τις λέξεις της κατηγορίας στην οποία βρίσκεται. Μόλις επιτευχθεί ο στόχος, σε μια κατηγορία λέξεων, τότε περνάμε στην επόμενη κατηγορία, ακριβώς, όπως στην ανάγνωση.

    Στο στάδιο της γραφής των προτάσεων, εξηγούμε στο μαθητή τη σημασία των σημείων στίξης (αρχικά της τελείας), του κεφαλαίου γράμματος στην αρχή της πρότασης και των διαστημάτων. Προσπαθούμε να κάνουμε τους ''κανόνες'' και το προτρέπουμε συνεχώς να κάνει όσο πιο ωραία γράμματα μπορεί.

    Όσον αφορά τις εκφράσεις ''ωραία γράμματα'' ή ''κάνε πιο ωραία γράμματα'', δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται, καθώς δεν παραπέμπουν σε κάτι συγκεκριμένο, που να προσπαθήσει το παιδί να αναπαράγει.

    Θα μπορούσαμε να κρατήσουμε μπροστά στο παιδί ένα φύλλο τετραδίου με ωραία γράμματα και ένα με τα δικά του και χωρίς να μειώσουμε το παιδί, να του εξηγήσουμε γιατί τα πρώτα είναι ωραία. Μπορούμε να πούμε, δηλαδη, πόσο στρογγυλά είναι, ότι έχουν το ίδιο ύψος, ότο δεν κολλάνε το ένα με το άλλο κ.α. Έπειτα, να του δείξουμε στο δικό του γραπτό, σε ποιά σημεία τα δικά του γράμματα διαφέρουν.

    Έτσι, το παιδί, μαθαίνει να παρατηρεί αυτά που γράφει, τα βλέπει μέσα από άλλη οπτική γωνία και αυτόματα ξεκινάει μέσα του η διαδικασία της αυτοδιόρθωσης και της αυτοβελτίωσης.

 

 Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα"

 

 

 

 

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.