Συμβουλές για γονείς

ΤΥΠΟΙ ΚΑΙ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΔΕΠ-Υ

ADHD

 

 

Προκειμένου να τεθεί η διάγνωση της ΔΕΠ-Υ απαιτούνται τα εξής:

  • Τα συμπτώματα να έχουν εμφανιστεί πριν το 7ο έτος της ηλικίας.
  • Να έχουν διάρκεια τουλάχιστον 6 μηνών.
  • Να μην αντιστοιχούν στο αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού.
  • Να προκαλούν σημαντική έκπτωση στη λειτουργικότητά του σε δύο ή περισσότερα πλαίσια.
  • Πρέπει να υπάρχει σαφής απόδειξη κλινικά σημαντικής έκπτωσης στην κοινωνική, σχολική ή επαγγελματική λειτουργικότητα.
  • Τα συμπτώματα να μην εμφανίζονται αποκλειστικά στη διάρκεια της πορείας μιας Διάχυτης Αναπτυξιακής Διαταραχής, Σχιζοφρένειας ή άλλης Ψυχωτικής διαταραχής και δεν εξηγούνται καλύτερα με άλλη ψυχική διαταραχή.

Σύμφωνα με το DSM V, η κωδικοποίηση των συμπτωμάτων γίνεται με βάση τους εξής τρεις τρόπους:

Α. ΔΕΠ-Υ με προεξάρχοντα τον Απρόσεχτο Τύπο

Β. ΔΕΠ-Υ με προεξάρχοντα τον Υπερκινητικό – Παρορμητικό Τύπο

Γ. ΔΕΠ-Υ Συνδυασμένος Τύπος

Διαγνωστικά Κριτήρια  ΔΕΠ-Υ με προεξάρχοντα τον Απρόσεχτο Τύπο

Έξι (ή περισσότερα) από τα ακόλουθα συμπτώματα ελλειμματικής προσοχής επιμένουν για τουλάχιστον 6 μήνες, σε βαθμό δυσπροσαρμοστικό και μη αντίστοιχο με το αναπτυξιακό επίπεδο.

1.    Συχνά αποτυγχάνει να συγκεντρώσει την προσοχή σε λεπτομέρειες ή κάνει λάθη απροσεξίας στις σχολικές εργασίες.

2.    Συχνά δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή σε έργα ή δραστηριότητες παιχνιδιού.

3.    Συχνά φαίνεται να μην ακούει όταν του απευθύνεται ο λόγος.

4.    Συχνά δεν ακολουθεί μέχρι τέλους οδηγίες και αποτυγχάνει να διεκπεραιώσει σχολικές εργασίες ή άλλα καθήκοντα που του ανατίθενται στην τάξη ή στο σπίτι.

5.    Συχνά δυσκολεύεται να οργανώσει δουλειές και δραστηριότητες.

6.    Συχνά αποφεύγει, αποστρέφεται ή δείχνει απροθυμία να εμπλακεί σε έργα που απαιτούν σταθερή και διαρκή πνευματική προσπάθεια.

7.    Συχνά χάνει αντικείμενα απαραίτητα για εργασίες ή δραστηριότητες.

8.    Συχνά η προσοχή του διασπάται εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα.

9.    Συχνά ξεχνά καθημερινές δραστηριότητες.

 

Διαγνωστικά Κριτήρια  ΔΕΠ-Υ με προεξάρχοντα τον Υπερκινητικό – Παρορμητικό Τύπο

Έξι (ή περισσότερα) από τα ακόλουθα συμπτώματα υπερκινητικότητας – παρορμητικότητας επιμένουν για τουλάχιστον 6 μήνες, σε βαθμό δυσπροσαρμοστικό και μη αντίστοιχο με το αναπτυξιακό επίπεδο.

Υπερκινητικότητα

1.    Συχνά κινεί νευρικά τα χέρια και τα πόδια ή στριφογυρίζει στη θέση του.

2.    Συχνά σηκώνεται από τη θέση του στην τάξη ή σε άλλες περιστάσεις στις οποίες αναμένεται να παραμείνει στο ίδιο σημείο.

3.    Συχνά τρέχει εδώ και εκεί, σκαρφαλώνει και στριφογυρίζει με τρόπο που δεν ταιριάζει στις περιστάσεις και σε χώρους που δεν προσφέρονται για ανάλογες δραστηριότητες.

4.    Συχνά δυσκολεύεται να παίζει ή να συμμετέχει ήσυχα σε δραστηριότητες κατά τον ελεύθερο χρόνο του.

5.    Συχνά βρίσκεται σε διαρκή κίνηση και ενεργεί σαν κινούμενη μηχανή.

6.    Συχνά μιλά πολύ και ακατάπαυστα.

Παρορμητικότητα

7.    Συχνά απαντά απερίσκεπτα προτού ολοκληρωθεί η ερώτηση.

8.    Συχνά δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του/της.

9.    Συχνά διακόπτει ή ενοχλεί με την παρουσία του/της τους άλλους.

 

Διαγνωστικά Κριτήρια  Συνδυασμένος Τύπος

Όταν πληρούνται και τα κριτήρια που αναφέρονται στους παραπάνω τύπους για τους τελευταίους 6 μήνες.

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ – ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

maxresdefault

 

 

Η Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) είναι αρκετά συχνό πρόβλημα (3-5% του μαθητικού πληθυσμού). Αναγνωρίζεται στη σχολική ηλικία και εκφράζεται με δυσκολίες στη μάθηση και τη συμπεριφορά.

Οφείλεται σε εγκεφαλική δυσλειτουργία η οποία επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού να συγκεντρωθεί αλλά και να οργανωθεί και να ελέγξει τις παρορμήσεις και τη συμπεριφορά του.

Τα κύρια χαρακτηριστικά της διαταραχής είναι:

  • Η Ελλειμματική προσοχή
  • Η Υπερκινητικότητα και
  • Η Παρορμητικότητα.

 

Τα προβλήματα αυτά πρέπει να είναι ορατά τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο και να είναι τέτοιου μεγέθους ώστε να προβληματίζουν το περιβάλλον του παιδιού.

Συνήθως τα προβλήματα εντοπίζονται και πριν από την είσοδο του παιδιού στο σχολείο.

 

Για να μιλήσουμε για ΔΕΠ-Υ θα πρέπει να αποκλειστούν άλλοι παράγοντες που μπορούν να προκαλέσουν διαταραχή στη συμπεριφορά του παιδιού, όπως π.χ. σοβαρά οικογενειακά και κοινωνικά προβλήματα ή ψυχιατρική νόσος του παιδιού.

 

Η ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΗΛΙΚΙΑ

 

Βρεφική ηλικία

Τα υπερκινητικά παιδιά είναι υπερβολικά ανήσυχα μωρά (σε ποσοστό 60% των παιδιών με ΔΕΠ-Υ στη μέση ηλικία). Αναφέρονται κολικοί, προβλήματα φαγητού και ύπνου. Παρουσιάζουν πιο γρήγορη κινητική εξέλιξη αλλά καθυστέρηση στον έλεγχο σφιγκτήρων και στην πρόσκτηση της γλώσσας.

 

Προσχολική ηλικία

Παρατηρείται εξαιρετικά αυξημένη δραστηριότητα. Τα νήπια με ΔΕΠ-Υ παρουσιάζουν αδυναμία επικέντρωσης της προσοχής σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα περισσότερο από τρία λεπτά. Επίσης παρατηρούνται πολλά ατυχήματα εξαιτίας παρορμητικότητας σε συνδυασμό με την έλλειψη φόβου. Συχνά επίσης αναφέρονται εκρήξεις οργής, διαταραχές στον ύπνο, αδιαφορία για τα αισθήματα των άλλων και χαμηλή ανεκτικότητα στη ματαίωση. Η μειωμένη αποδοχή από τον κοινωνικό περίγυρο είναι το αποτέλεσμα της διαταρακτικής συμπεριφοράς των νηπίων με ΔΕΠ-Υ.

 

Μέση παιδική ηλικία

Σε αυτήν την ηλικία, χαρακτηριστικές είναι οι έντονες διενέξεις σε οικογενειακό και σχολικό πλαίσιο. Εμφανίζεται έντονη υπερκινητικότητα. Η αδυναμία για επιλεκτική και συντηρούμενη προσοχή εμποδίζει την παρακολούθηση των μαθημάτων και δημιουργούνται μαθησιακές δυσκολίες. Δεν ολοκληρώνει τις σχολικές εργασίες. Παρουσιάζει αδυναμίες οργάνωσης. Χαρακτηρίζεται από ξαφνικές και γρήγορες εναλλαγές της ψυχικής του διάθεσης. Εμφανίζει την τάση για επανάσταση σε οποιαδήποτε μορφή πειθαρχίας. Διακατέχεται από αισθήματα ενοχής και απαξίωσης. Εμφανίζει επιθετικότητα σε μικρότερα σε ηλικία παιδιά. Βιώνει κοινωνική απομόνωση.

 

Εφηβεία

Τα συμπτώματα της υπερκινητικότητας μειώνονται. Σε ποσοστό 60% των παιδιών με διάγνωση ΔΕΠ-Υ αναπτύσσεται Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή ή Διαταραχή Διαγωγής. Οι έφηβοι με ΔΕΠ-Υ εμφανίζουν κατάχρηση ουσιών, σχολική αποτυχία και νεανική παραβατικότητα. Παρουσιάζουν χαμηλή κοινωνική και συναισθηματική προσαρμογή, χαμηλό επίπεδο ανοχής στη ματαίωση, αυξημένη ανησυχία, νευρικότητα και ανώριμη συμπεριφορά.

 

Ενήλικη ζωή

Το 1/3 των ατόμων με ΔΕΠ-Υ διατηρούν αυτή τη διάγνωση κατά την ενηλικίωση. Το 33% έχει εγκαταλείψει το σχολείο και το 25% έχει αναπτύξει χρόνιες μορφές αντικοινωνικής συμπεριφοράς στις οποίες περιλαμβάνονται οι δυσκολίες ανάπτυξης θετικών προσωπικών σχέσεων, η ασταθής επαγγελματική απασχόληση, η κατάχρηση ουσιών και η ανάμειξη σε εγκληματικές οργανώσεις.

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Οι παράγοντες που επηρεάζουν την έκβαση της υπερκινητικότητας στην ενηλικίωση σχετίζονται άμεσα με τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων της διαταραχής σε κάθε άτομο χωριστά και βρίσκονται σε αλληλεπίδραση με τις μεταβλητές που αφορούν το οικογενειακό πλαίσιο του ατόμου και την ενδεχόμενη εμφάνιση επιθετικής συμπεριφοράς.

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

 

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.