Συμβουλές για γονείς

Κ.Ε.Δ.Δ.Υ. Ή Ε.Δ.Ε.Α.Υ.;

images 1

Οι Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) αποτελούν πλέον και Κέντρα Υποστήριξης Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) μιας ενότητας σχολικών μονάδων της γενικής δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, ανεξαρτήτου βαθμίδας.

Κάθε ΣΔΕΥ έχει σκοπό:

  • Την προώθηση της συνεργασίας, το συντονισμό του έργου των σχολικών μονάδων και την ενδυνάμωση τους στην ανταπόκριση στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους,
  • Την ένταξη και συμπερίληψη των μαθητών με αναπηρία στο σχολείο των συνομήλικων τους και
  • Την υποστήριξη των Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ), της παράλληλης στήριξης – συνεκπαίδευσης και των μαθητών στους οποίους εφαρμόζεται κατ’ οίκον διδασκαλία.

 

Σε κάθε σχολική μονάδα της γενικής εκπαίδευσης που ανήκει σε ΣΔΕΥ λειτουργεί  Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ), ως πρωτοβάθμιο όργανο για τη διαγνωστική εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών της, η οποία συγκροτείται με απόφαση του οικείου διευθυντή εκπαίδευσης.

Η ΕΔΕΑΥ αποτελείται από:

  •  Το διευθυντή της σχολικής μονάδας,
  •  Έναν εκπαιδευτικό της προσχολικής ή της πρωτοβάθμιας ή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
  •  Έναν ψυχολόγο
  •  Ένα κοινωνικό λειτουργό.

Οι αρμοδιότητες της ΕΔΕΑΥ είναι:

  • Η διενέργεια διαγνωστικής εκπαιδευτικής αξιολόγησης.
  • Η διαμόρφωση προγράμματος διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
  • Η πραγματοποίηση συνεργατικής διεπιστημονικής αντιμετώπισης των δυσκολιών του μαθητή μέσα στη γενική σχολική τάξη.
  • Η διαμόρφωση προγραμμάτων προσχολικής πρώιμης παρέμβασης σε συνεργασία με παιδιατρικές υπηρεσίες .
  • Η παρακολούθηση της εφαρμογής του εξατομικευμένου προγράμματος εκπαίδευσης για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Ο συντονισμός και η παρακολούθηση των δράσεων κοινωνικής στήριξης του μαθητή και της οικογένειάς του.
  • Η υποστήριξη των σχολικών μονάδων κατά τη μετεγγραφή των μαθητών.
  • Η παραπομπή των μαθητών που χρειάζονται γνωμάτευση από το ΚΕΔΔΥ όταν συνεχίζουν , παρά την υποστήριξη στο σχολείο τους, να έχουν δυσκολίες μάθησης ή συμπεριφοράς ή ένταξης στο σχολικό περιβάλλον. Για την παραπομπή απαιτείται η τεκμηριωμένη εισήγηση του συλλόγου των διδασκόντων. Στην παραπεμπτική απόφαση βεβαιώνεται ότι έγιναν όλες οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις από το σχολείο του μαθητή, την ΕΔΕΑΥ και του σχολικούς συμβούλους γενικής εκπαίδευσης και τους συμβούλους ΕΑΕ και συνοδεύεται από έκθεση του ψυχολόγου της ΕΔΕΑΥ σχετικά με το «εκπαιδευτικό – ψυχολογικό προφίλ» του μαθητή και τους τομείς περαιτέρω διερεύνησης και γνωμάτευσης, με βάση την επεξεργασία των δεδομένων κάθε συγκεκριμένης περίπτωσης. Όλες οι περιπτώσεις μαθητών που φοιτούν σε σχολικές μονάδες που έχουν ενταχθεί σε ΣΔΕΥ, καθώς και τα συναφή αιτήματα των γονέων εξετάζονται από το οικείο ΚΕΔΔΥ αποκλειστικά και μόνο κατόπιν παραπομπής της οικείας ΕΔΕΑΥ.

 

Με λίγα λόγια κάθε σχολείο ανήκει σε ένα Σχολικό Δίκτυο Εκπαίδευσης και Υποστήριξης, στο οποίο λειτουργεί Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης, η οποία αναλαμβάνει στην ουσία το ρόλο των ΚΕΔΔΥ. Στα ΚΕΔΔΥ παραπέμπονται περιπτώσεις  κατόπιν πρότασης της ΕΔΕΑΥ.

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

AUTISTIC GENIUS MIND?!

beautiful brains all 1821x1024

 

Μια νέα επιστημονική έρευνα αποδεικνύει πως τα άτομα με αυτισμό έχουν πολύ πιο δυνατό νοητικό δυναμικό από ό, τι φανταζόμαστε οι περισσότεροι. Μάλιστα, οι εκτιμήσεις δείχνουν πως τα άτομα με αυτισμό επιλύουν πιο εύκολα συγκεκριμένα προβλήματα, σε σύγκριση με τους τυπικούς ανθρώπους.

Η συγκεκριμένη έρευνα, την οποία διεξήγαγαν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ και του Χάρβαρντ, εκτιμάει ότι τα άτομα με αυτισμό είναι κατά 40% ταχύτεροι στην επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων από τα άτομα που δεν έχουν αυτισμό. Οι ερευνητές ανέφεραν δε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας θα βοηθήσουν ιδιαίτερα στη βελτίωση και τη δημιουργία εκπαιδευτικών μεθόδων, με τις οποίες θα προσεγγίζεται ο αυτισμός πολύ πιο αποτελεσματικά.

 

Ταχύτητα και απόδοση

Στη συγκεκριμένη έρευνα, χρησιμοποιήθηκαν 2 ομάδες ατόμων, μεταξύ 14- 36 ετών – η μια ομάδα που συμμετείχε στην έρευνα ήταν άνθρωποι με αυτισμό και η άλλη ομάδα, η οποία ήταν και η ομάδα ελέγχου, αποτελούταν από ανθρώπους χωρίς αυτισμό. Και στις δύο ομάδες ζητήθηκε να συμπληρώσουν ένα συγκεκριμένο τεστ, ενώ ένα όργανο μετρούσε τόσο τη δραστηριότητα του εγκεφάλου όσο και το χρόνο. Το πρότυπο – τεστ με ονομασία Raven’s Standard Progressive Matrices έχει τη δυνατότητα να κάνει μια αποτίμηση της επίλυσης προβλημάτων και της ικανότητας εκμάθησης.

Η Souliers, η οποία είναι ψυχολόγος, ανέφερε ότι το τεστ παρέχει μεγαλύτερη ακρίβεια στη μέτρηση κρίσης και ευφυΐας, σε σύγκριση με άλλα πιο παραδοσιακά, καθώς στα αποτελέσματα που βγαίνουν από αυτό, υπάρχουν λιγότερες επιδράσεις από το πολιτιστικό και γλωσσικό περιεχόμενο του υποκειμένου.

Ακόμη, όταν δόθηκαν από την επιστημονική ομάδα συγκεκριμένες γραμμές για το πώς θα πρέπει να συμπληρωθεί το τεστ, αποφασίστηκε ότι ο ερωτηθέν θα πρέπει να δίνει και πληροφορίες όσον αφορά τα σχήματα και τα χρώματα.

Τελικά και οι δύο ομάδες βρέθηκαν να συμπληρώνουν το τεστ με παρόμοιο επίπεδο ακρίβειας, ωστόσο αυτό που ήταν ιδιαιτέρως εντυπωσιακό ήταν το γεγονός πως τα άτομα με αυτισμό ανταποκρίθηκαν κατά πολύ γρηγορότερα.

«Υπήρχε τόσο μεγάλη διαφορά στην ταχύτητα, που πιστέψαμε πως κάναμε κάποιο λάθος» δήλωσε η Souliers. «Γι’ αυτό, το επόμενο που έπρεπε να ερευνήσουμε ήταν ο λόγος που έκανε τα άτομα με αυτισμό να είναι πιο γρήγορα».

Έτσι, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ειδικά μόνιτορ παρακολούθησης δραστηριότητας του εγκεφάλου. Από αυτήν την παρακολούθηση φάνηκε ότι ενεργοποιήθηκαν διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου στην ομάδα αυτιστικών που συμμετείχε στην έρευνα από ό, τι στην ομάδα ελέγχου, όταν προσπαθούσαν να επιλύσουν τις ασκήσεις. Αυτό που ουσιαστικά επέδειξε η έρευνα ήταν ότι στα συγκεκριμένα τεστ που χρειάζεται να δοθεί μεγαλύτερη προσοχή σε οπτικές λεπτομέρειες τα άτομα με αυτισμό διαπρέπουν και στην ταχύτητα.

 

Τεστ νοημοσύνης και αμφίβολα αποτελέσματα

Ένα παιδί με αυτισμό, 13 χρονών – το οποίο παρακολουθείται από την Souliers- αποτέλεσε κίνητρο για να ξεκινήσει το πείραμά της. Η ίδια δήλωσε: «Όταν μπήκε μέσα, θα πίστευε κανείς ότι είχε μέτρια νοητική καθυστέρηση».

Ο 13χρονος δεν τα πήγε καλά στα τεστ νοημοσύνης που διεξήχθησαν. «Παρά μόνο όταν του δώσαμε το Raven’s Standard Progressive Matrices τεστ» είπε. Το συμπλήρωσε αμέσως και χωρίς καθόλου οδηγίες. Τα αποτελέσματά του ήταν πάνω από το μέσο όρο και έδειξε νοημοσύνη ανώτερου επιπέδου.

Ο Laurent Mottron, τελειόφοιτος ερευνητής και Πρόεδρος της έρευνας για τον αυτισμό στο πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ ανέφερε ότι αυτή η έρευνα στηρίζεται σε προηγούμενα αποτελέσματα. Δήλωσε δε πως «αυτή η μελέτη θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να εκμεταλλευτούν με συγκεκριμένες εκπαιδευτικές μεθόδους τις νοητικές ικανότητες των παιδιών με αυτισμό».

Η Souliers ανέφερε ότι οι ασθενείς της με αυτισμό έμαθαν να διαβάζουν, χρησιμοποιώντας εικόνες και σχέδια. «Είναι πολύ καλοί στο να μαθαίνουν μέσα από εικόνες και σχέδια».

Έτσι, οι ερευνητές προτείνουν να προσαρμοστούν οι εκπαιδευτικές μέθοδοι σε συγκεκριμένα σημεία με τέτοιους τρόπους, που, αντί να προσπαθούν να αποφεύγουν τις αδυναμίες τους, να μπορούν να ανταποκρίνονται στα δυνατά σημεία των αυτιστικών.

«Αυτό που ουσιαστικά αποδείξαμε είναι ότι άτομα με αυτισμό μπορούν να πετύχουν πολλά περισσότερα σε σχέση με τις δυνατότητες που νομίζουμε πως έχουν» δήλωσε η Souliers. «Είναι λοιπόν απαραίτητο να δουλέψουμε μαζί τους με εργαλεία που τους βοηθούν να προσφέρουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους και όχι να απλοποιούμε τα πάντα για αυτούς».

 

ΠΗΓΗ: Canwest News Service

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.