Συμβουλές για γονείς

ΑΠΡΑΞΙΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΑΠΡΑΞΙΑ ΠΑΙΔΙΩΝ

απραξια ενηλικων vs παιδων

  Μέχρι σήμερα, ένα σημαντικό εμπόδιο στην κατανόηση αυτής της διαταραχής ήταν το γεγονός ότι περισσότερες πληροφορίες ήταν διαθέσιμες για την απραξία ομιλίας ενηλίκων (ΑΟΕ), μια διαταραχή επικοινωνίας που μπορεί να προκύψει από ένα κτύπημα ή άλλη νευρολογική  βλάβη, απ' ό,τι για την ΠΑΛ . Παρά την κοινή χρήση του όρου "απραξία", υπάρχουν μερικές κρίσιμες διαφορές μεταξύ της AΟΕ και της ΠΑΛ. Πρώτα, η AΟΕ καθορίζεται συγκεκριμένα ως καθαρά μια διαταραχή λεκτικών αρθρωτικών μηχανισμών. Αυτό ισχύει, εάν υπάρχει συνοδεία φωνολογικών, γλωσσικών ή άλλων συμπτωμάτών, όπου είναι ταξινομημένοι σε μία ευδιάκριτη διαταραχή, όπως η αφασία Broca (φωνολογικές και εκφραστικές γλωσσικές δυσκολίες), αφασία Wernicke’s (δυσκολίες κατανόησης ),   κατονομαστικής αφασία(δυσκολίες ανεύρεσης κατάλληλης λέξης).  Δεύτερον, ένα άτομο με ΑΟΕ τυπικά έχει μακροχρόνια διάρκεια ζωής στην μάθηση της αυτόματης ομιλίας. Οι λεκτικές ρουτίνες (οι κοινωνικές ακρίβειες, τραγούδια, προσευχές, έμμετροι λόγοι, παραπληρωματικά στοιχεία, μετρήσεις, το αλφάβητο ...) είναι συνήθως ακόμα διαθέσιμες στα άτομα με ΑΟΕ για λόγους επικοινωνίας. Τα παιδιά με ΠΑΛ δεν έχουν κανένα τέτοιο στοιχείο της αυτόματης ομιλίας, αν και οι λεκτικές ρουτίνες αποδεικνύονται συχνά ευκολότερες για τα να μάθουν μέσα από περισσότερες επιθυμητές λεκτικές πράξεις. Πράγματι, πολλά από αυτά δεν διανύουν το κανονικό προγλωσσικό στάδιο βαβίσματος  και επομένως στερούνται ακόμη και τις ρουτίνες φλυαριών που μπορούν να βασιστούν . Τα λάθη των παιδιών με ΠΑΛ μπορούν να είναι είτε ασυμβίβαστα (όπως των ενηλίκων) είτε συνεπής. Το επίπεδο κάθε παιδιού σαν συνέπεια μπορεί επίσης να ποικίλει από ήχο σε ήχο, λέξη προς λέξη, πρόταση προς πρόταση, μέρα τη μέρα και από ακροατή σε ακροατή. Ορισμένα λάθη μπορούν να εμφανιστούν μόνο μιά φορά, ενώ άλλα μπορούν να εμφανίζονται μονίμως μέχρι που ξαφνικά μπορεί να αλλάξουν εντελώς. Επομένως, η ασυνέπεια δεν είναι μια αξιόπιστη πηγή για την απραξία στα παιδιά. 

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΡΑΞΙΑ;

sensory processing

 

 

 

 

 

 

 

Μία σύντομη απάντηση στην ερώτηση αυτή είναι ότι απραξία

 

είναι η έλλειψη της πράξης. Τι ακριβώς όμως είναι η πράξη; Η Ayres (1985) περιγράφει ότι 

« είναι η νευρολογική διαδικασία με την οποία λειτουργούν οι μηχανισμοί της ευπραξίας, η ικανότητα συντονισμού και σχεδιασμού διαφόρων πράξεων όπου επιτρέπουν το άτομο να προσαρμόζεται μέσα στο περιβάλλον και συχνά να εμφανίζονται χωρίς την πραγματική εκτέλεση του κινητικού μηχανισμού ». Δίνει έμφαση, στο ότι ο προγραμματισμός των κινήσεων δεν είναι απλά μία σειρά θέσεων. Επιπλέον, η ακολουθία στάσεων (τοποθετήσεων) δεν αποτελούν απλά προγραμματισμένες κινητικές εντολές. Ακόμη και στο πώς θα κριθεί μία πράξη , κινητικού σχεδιασμού, αποτελεί  τον προσδιορισμό στο πώς οι αρθρωτικοί μηχανισμοί ( ή άλλα μέρη του σώματος) θα μεταβούν από την μία θέση στην άλλη.  Αυτή περιλαμβάνει μια καλή-συντονισμένη συνειδητοποίηση της τρέχον κατάστασης και της επιθυμητής μελλοντικής κατάστασης των αρθρωτών σε οποιαδήποτε στιγμή και ένα σχέδιο για ομαλή μετάβαση από την μια θέση στην άλλη. Με άλλα λόγια, κατά την Ayres, η πράξη είναι η εκτέλεση επιθυμητών κινήσεων, περιλαμβάνοντας την επιλογή, τον προγραμματισμό, την οργάνωση και την εισαγωγή του κινητικού μηχανισμού. Η εκτέλεση του κινητικού μηχανισμού είναι το αποτέλεσμα της πράξης, η εμφανής εκδήλωση της επιτυχημένης αόρατης διαδικασίας.



Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

 

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.