Συμβουλές για γονείς

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΙΙΙ

childrenplaying

Ο θεραπευτής προκειμένου να προβεί σε διάγνωση της προσωπικότητας του μαθητή, πρέπει να τον εξετάσει από διάφορες απόψεις. Αρχικά, πρέπει να μελετήσει τα σωματικά του δεδομένα. Στη συνέχεια, η έρευνα πρέπει να στραφεί προς τον τομέα της ψυχικής
κατάστασης του μαθητή. Τέλος, με τη διαγνωστική προσπάθεια ο παιδαγωγός πρέπει να ανακαλύψει και να προσδιορίσει τα ενδιαφέροντα, τις τάσεις και τις στάσεις του μαθητή, τις ελπίδες, τους προβληματισμούς και τα μελλοντικά του σχέδια.

Η σωματική κατάσταση

Μεταξύ ψυχικής και οργανικής αναπτύξεως του ανθρώπου υπάρχει συνεχής αλληλεπίδραση. Τις περισσότερες φορές, πίσω από ψυχικές ανωμαλίες κρύβονται οργανικές ανεπάρκειες ή μακροχρόνιες ασθένειες. Με την οργανική εξέταση του μαθητή ο παιδαγωγός θα μπορεί να σχηματίσει μια γενική εικόνα τόσο της σωματικής του αναπτύξεως, όσο και της φυσιολογικής του κατάστασης. Κατά την πορεία της εξετάσεως αυτής θα πρέπει να ερευνηθούν:

  • Η σωματική κατασκευή του μαθητή: σωματικός τύπος (παχύς, κανονικός, ισχνός, αθλητικός), μήκος και βάρος σώματος, περίμετρος και διάμετρος θώρακος, κεφαλής, ισχίων.
  • Η σωματική του κατάσταση: κατάσταση διατροφής, υγείας, σωματική δύναμη και αντοχή, σωματική στάση.
  • Η κατάσταση των λειτουργιών του σωματικού οργανισμού: λειτουργία  του αναπνευστικού, κυκλοφοριακού, πεπτικού, νευρικού ουρογεννητικού, μυϊκού και ενδοκρινικού συστήματος

Θα πρέπει να εξετασθούν:

1.    Ορισμένες περιπτώσεις παλαιών ή πρόσφατων ασθενειών του παιδιού που κατέλιπαν σε αυτό εμφανή τα ίχνη τους: είδος, διάρκεια ασθενειών, οι τυχόν χειρουργικές επεμβάσεις, ίχνη που κατέλιπαν οι ασθένειες.

2.    Η λειτουργία των αισθητηρίων του. Θα πρέπει να εξετασθεί εάν το παιδί παρουσιάζει καθυστέρηση ή δυσλειτουργία σε κάποια από τις αισθήσεις του. Εξαιτίας ελαττωματικής λειτουργίας των αισθητηρίων είναι δυνατόν η συμπεριφορά ενός μαθητή στο σχολείο να είναι προβληματική.

3.    Οι τυχόν παραμορφώσεις του παιδιού: ίχνη παιδικής παραλύσεως, σκολίωση, λόρδωση, κύφωση.

4.    Η ειδική του ευαισθησία: στην υγρασία, το κρύο, τη ζέστη, το θόρυβο

5.    Ο ύπνος του παιδιού: διαταραχές του ύπνου, νυχτερινοί φόβοι, φαινόμενα υπνοβασίας.

 

Οι διαταραχές του ύπνου του παιδιού – πιο συχνές βέβαια κατά το διάστημα της προσχολικής του ηλικίας- οφείλονται κυρίως σε καθαρά ψυχολογικούς παράγοντες ή σε αίτια που συνδέονται με την κινητική και γλωσσική του εξέλιξη και συνδυάζονται με ορισμένες συναισθηματικές του συγκρούσεις. Είναι δυνατόν να διακρίνει κανείς:

o   Διαταραχές συνδεόμενες με υπερκινητικότητα του παιδιού, συγχρόνως δε και με επιβράδυνση της γλωσσικής του ανάπτυξης.

o   Διαταραχές του ύπνου του παιδιού συνδεδεμένες με διαταραχές του χαρακτήρα του, τύπου «αντιθέσεως». Οι διαταραχές αυτές είναι κυρίως αντανάκλαση κάποιας συναισθηματικής συγκρούσεως του παιδιού, κατά την οποία η αντίθεση αποτελεί την κυριαρχούσα εκδήλωση.

o   Διαταραχές προερχόμενες από άγχος. Στις περιπτώσεις αυτές η διαταραχή του ύπνου του παιδιού αποτελεί έκφραση άγχους.

o   Διαταραχές που παρατηρούνται κατά τη διάρκεια των παιδικών ψυχώσεων.

 

6.    Το φαινόμενο της ενούρησεως: η ενούρηση κατά τη νύχτα ή και την ημέρα, μετά το τρίτο έτος της ηλικίας του παιδιού είναι βασικό σύμπτωμα νοσηρότητας.

7.    Η ωριμότητα του παιδιού.

Η επιτυχής διάγνωση της σωματικής και της εν γένει υγιεινής κατάστασης του μαθητή συμβάλλει στην κατανόηση εκ μέρους των θεραπευτών της τυχόν μειωμένης απόδοσης του στα μαθήματα, στην ερμηνεία διαφόρων ιδιορρυθμιών του, στον επαγγελματικό του προσανατολισμό, στον προσδιορισμό του είδους και του χρόνου διάρκειας της ανατιθέμενες σε αυτόν εργασίας ακόμη και της ξεκούρασης του.

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΙΙ

romaniafamily 1

 

  I.        Κύρια χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των γονέων

Ορισμένα κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα της προσωπικότητας των γονέων
αποτελούν παράγοντες, οι οποίοι είναι δυνατόν να επηρεάσουν σημαντικά την όλη εξέλιξη της προσωπικότητας του παιδιού και κυρίως τη μόρφωση, την επαγγελματική σταδιοδρομία και την κοινωνικοποίησή του.

  • Εθνικότητα, υπηκοότητα, θρήσκευμα και θρησκευτικότητα
  • Μόρφωση των γονέων
  • Παιδευτικές αρχές των γονέων
  • Σωματική υγεία και ψυχική ισορροπία των γονέων



 II.        Συμβάντα που επηρέασαν καθοριστικά την ομαλή πορεία της οικογενειακής ζωής

 Τέτοια σημαντικά γεγονότα, των οποίων τη σπουδαιότητα καλείται να διαγνώσει ο θεραπευτής, δεν επηρέασαν μόνο κατά το χρόνο που συνέβησαν την ομαλή πορεία της ζωής της οικογένειας, αλλά συνεχίζουν και μεταγενεστέρως να επηρεάζουν έμμεσα τη συναισθηματική ισορροπία του παιδιού.

  • Η περίοδος της κυήσεως και του τοκετού

 

Ο ψυχικός βίος του παιδιού αρχίζει κατά την περίοδο της κυήσεως. Κατ’ αυτήν η σωματική υγεία και η ψυχικής ευεξία της μητέρας που κυοφορεί αποτελούν τους βασικούς παράγοντες, από τους οποίους εξαρτάται η ομαλή ανάπτυξη του εμβρύου.

  • Η προσχολική ζωή του παιδιού

 

Η περίοδος των πρώτων πέντε ετών από τη γέννηση του παιδιού είναι μοναδικής σημασίας μέσα στην όλη ακολουθία των εξελικτικών σταδίων της προσωπικότητας του ατόμου. Τότε ακριβώς η προσωπικότητα του παιδιού διαμορφώνεται σταδιακά και αποκτά τα κύρια γνωρίσματά της.

  • Η σχολική ζωή του μαθητή

 

Βασικά στοιχεία της σχολικής ζωής του μαθητή, τα οποία πρέπει να κατέχει ο θεραπευτής είναι μεταξύ άλλων: η ηλικία κατά την πρώτη εγγραφή στο σχολείο και η προσαρμογή του στο νέο περιβάλλον κατά το χρόνο της πρώτης φοίτησης του. Επιπλέον θα πρέπει να μάθει σε πόσα και σε ποια σχολεία φοίτησε μέχρι τη στιγμή αυτή ο μαθητής, εάν η φοίτησή του ήταν συνεπής ή ελλιπής και για ποιαν αιτία. Ποια επίσης ήταν η κατ’ οίκον υποβοήθηση του μαθητή στην προετοιμασία για τα σχολικά του καθήκοντα, δηλαδή μέχρι ποιου σημείου και γιατί υποβοηθούσαν το μαθητή.

Μια περίπτωση ιδιαίτερης σημασίας, που θα πρέπει να εξετάζεται είναι το ενδεχόμενο της ανώμαλης εξέλιξης της προσωπικότητας του παιδιού κατά την εν λόγω ηλικία. Όπως είναι γνωστό, κατά την ηλικία αυτή, περίοδο της πρώτης φοιτήσεως του παιδιού στο σχολείο, με τη διερεύνηση του κοινωνικού του περιβάλλοντος, με τη συχνή άσκηση των σωματικών και πνευματικών του δυνάμεων, με την απόκτηση νέων δεξιοτήτων και ποικίλης πείρας, η προσωπικότητα κι ο χαρακτήρας του εξελίσσονται παραπέρα και ακολουθούν συνήθως το δρόμο που οδηγεί προς την ολοκλήρωση. Εντούτοις, υπάρχει και το ενδεχόμενο της στασιμότητας ή ακόμη και της οπισθοδρόμησης, συνηθισμένο φαινόμενο στις μέρες μας. Στην περίπτωση αυτή, η προσωπικότητα του παιδιού, λόγω διαφορών σωματικής ή ψυχικής φύσεως αιτίων, δεν τείνει προς την ολοκλήρωσή της, αλλά εμπλέκεται στη δίνη της εκτροπής. Εκείνος που επιχειρεί τη διάγνωση της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του μαθητή θα πρέπει να επισημάνει τα αίτια που υποθάλπουν την τυχόν ανωμαλία και αίροντας αυτά να βοηθήσει – κατά το δυνατόν- το μαθητή να εξελιχθεί παραπέρα ομαλά.

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.