Συμβουλές για γονείς

ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΤΑΛΛΑΞΙΜΩΝ ΑΜΟΙΒΩΝ ΚΑΙ ΑΥΤΙΣΜΟΣ

adamivi paidiou

 

Τα συστήματα ανταλλάξιμων αμοιβών είναι ευρύτατα διαδεδομένα στην εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες, μια κι ο ρόλος τους στη διαδικασία της ενίσχυσης είναι καθοριστικής σημασίας.

Ορισμός

Ο Upper (1977) όρισε τα συστήματα ανταλλάξιμων αμοιβών βάσει τριών προϋποθέσεων: 

1.    Ορίζουμε την αντίδραση ή τις αντιδράσεις που πρόκειται να ενισχυσθούν

2.    Επιλέγουμε τις ανταλλάξιμες αμοιβές που είναι κάποια σύμβολα ενίσχυσης (tokens), όπως αυτοκόλλητα για μικρά παιδιά κι αριθμοί για μεγαλύτερα

3.    Δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί να επιλέξει τους άμεσους ενισχυτές (backup reinforcers) που ανταλλάσσονται με συγκεκριμένο αριθμό «συμβόλων».

Χρησιμοποιώντας σύμβολα ενίσχυσης αντί για άμεσους ενισχυτές, μειώνεται η συχνότητα παροχής άμεσων ενισχυτών και ταυτόχρονα αναδεικνύονται οι φυσικοί τρόποι ενίσχυσης (π.χ. χρήση κουπονιών, βαθμών κι άλλων «συμβόλων» που ανταλλάσσονται με άμεσους ενισχυτές.

Τα συστήματα ανταλλάξιμων αμοιβών πρέπει να είναι απολύτως εξατομικευμένα και να αναπροσαρμόζονται, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, και ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού με ΔΑΔ. Δεν είναι στατικά, αλλά ευπροσάρμοστα επικουρικά συστήματα που στοχεύουν στην καλύτερη αξιοποίηση του χρόνου διδασκαλίας, καθώς και στη διερεύνηση της ανεκτικότητας του παιδιού, ώστε να μην επιδιώκει συχνές απολαβές άμεσων ενισχυτών.

Επιπλέον χρειάζεται να αξιολογηθεί αν το επίπεδο του παιδιού είναι τέτοιο που επιτρέπει τη χρήση συστήματος ανταλλάξιμων αμοιβών. Για ένα παιδί που δεν έχει κατανοήσει τη συνάφεια μεταξύ επιθυμητών αντιδράσεων και άμεσων αμοιβών, δεν ενδείκνυται η χρήση τέτοιων συστημάτων.

 

Η επιλογή των ανταλλάξιμων αμοιβών

Τα σύμβολα που χρησιμοποιούνται ως ανταλλάξιμες αμοιβές πρέπει, σύμφωνα με τους Cooper, Heron και Heward (1987), να επιλέγονται με ιδιαίτερη προσοχή και να έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

1.    Να είναι ασφαλή στη χρήση. Δηλαδή, να αποφεύγονται αντικείμενα, τα οποία το παιδί μπορεί να βάλει στο στόμα ή να προκαλέσουν οποιοδήποτε τραυματισμό.

2.    Να χρησιμοποιούνται με τρόπο που να μην επιτρέπει στο παιδί να δίνει στον εαυτό του περισσότερες αμοιβές απ’ όσες αντιστοιχούν στις επιθυμητές αντιδράσεις.

3.    Για την κατασκευή τους να χρησιμοποιηθεί ανθεκτικό υλικό, κατάλληλο για πολλαπλές και μακροχρόνιες χρήσεις.

4.    Να χρησιμοποιείται υλικό χαμηλού κόστους.

5.    Να είναι εύκολα στη χρήση, ώστε ο θεραπευτής να μπορεί να τα χρησιμοποιεί αμέσως μετά τις επιθυμητές αντιδράσεις, χωρίς χρονοτριβές.

6.    Οι ίδιες ανταλλάξιμες αμοιβές να μην είναι πρωτογενείς ενισχυτές, για να μην αποσπούν την προσοχή του μαθητή από το εποπτικό υλικό.

Επιπλέον, η ηλικία του παιδιού είναι ένας παράγοντας που πρέπει να συνυπολογιστεί. Στα μικρότερα παιδιά, οι ανταλλάξιμοι, όπως και οι πρωτογενείς ενισχυτές, μπορεί να είναι αυτοκόλλητα με παιδικές παραστάσεις ή παρεμφερή σύμβολα, όσο, όμως μεγαλώνει το παιδί, πρέπει τα ερεθίσματα να προσιδιάζουν σε παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας.

 

Η απόσυρση των ανταλλάξιμων αμοιβών

Τα συστήματα ανταλλάξιμων αμοιβών, ως βοηθητικά συστήματα διδασκαλίας, χρειάζεται να αποσύρονται συστηματικά, όπως κάθε άλλη μορφή πρόσθετης βοήθειας. Η απόσυρση τέτοιων συστημάτων δε σημαίνει, βέβαια και διακοπή των ενισχυτικών επακόλουθων. Σημαίνει απλώς υποκατάστασή τους με φυσικότερους τρόπους ενίσχυσης, όπως ο έπαινος ή η θετική βαθμολογία για παιδιά που πρόκειται να ενταχθούν στο γενικό σχολείο.


Οι Cooper, Heron και Heward (1987) προτείνουν τις ακόλουθες οδηγίες για την επιτυχή συστηματική απόσυρση των ανταλλάξιμων αμοιβών:

1.    Σύζευξη ανταλλάξιμων αμοιβών με έπαινο, ή άλλες μορφές κοινωνικής αποδοχής, ώστε η κοινωνική αποδοχή να αντικαταστήσει μακροπρόθεσμα το σύστημα ανταλλάξιμων αμοιβών.

2.    Συστηματική αύξηση της αναλογίας των ανταλλάξιμων έναντι των άμεσων ενισχυτών.

3.    Σταδιακή ανά συνεδρία μείωση του χρονικού διαστήματος, κατά το οποίο χρησιμοποιείται το σύστημα ανταλλάξιμων αμοιβών.

4.    Μεγαλύτερη ποικιλία ενισχυτών που χρησιμοποιούνται στην ανταλλαγή.

5.    Διαφοροποίηση στον αριθμό των ανταλλάξιμων αμοιβών που απαιτούνται ανάλογα με την ποιότητα των ενισχυτών. Για ενισχυτές που είναι ιδιαίτερα επιθυμητοί, απαιτείται μεγαλύτερος αριθμός ανταλλάξιμων αμοιβών, ενώ μικρότερος αριθμός απαιτείται για λιγότερο επιθυμητούς ενισχυτές.

6.    Οι ανταλλάξιμες αμοιβές γίνονται πιο διακριτικές με το πέρασμα του χρόνου. Για παράδειγμα, τα αυτοκόλλητα αντικαθίστανται από αριθμούς, οι αριθμοί από γραμμές που σημειώνει ο θεραπευτής – παιδαγωγός, κ.ο.κ. μέχρι να αποσυρθούν πλήρως.

 

Τα συστήματα ανταλλάξιμων αμοιβών αποτελεί ένα από τους πλέον αποτελεσματικούς τρόπους ενίσχυσης, εφόσον:

  • ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του παιδιού με ΔΑΔ,
  • το παιδί γνωρίζει  τους όρους ανταλλαγής και
  • έχει επιλέξει τον ενισχυτή που θα λάβει κατά την ανταλλαγή.

 

Συγκεκριμένα, τα συστήματα ανταλλάξιμων αμοιβών συμβάλλουν στην επίτευξη υψηλότερων μαθησιακών επιδόσεων από οποιουσδήποτε άλλους δευτερογενείς ενισχυτές.

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ HYPERTONICITY

what is tone

Ο τόνος απευθύνεται σε μια έμφυτη ελαστικότητα ενός λεπτού υμένα και μπορεί να μετρηθεί με το ποσό της αντίστασης που ανέρχεται από έναν εξεταζόμενο όταν ένα μέρος
του σώματος κινείται μέσω του είδους του νοήματος χωρίς δραστήρια σύσπαση του υμένα από τον ασθενή. Κανονικά τέτοια αντίσταση είναι πολύ μικρή όμως όχι τόσο ήρεμη, απαλή ή χαλαρή όπως στην παράλυση. Γι΄αυτην την περίπτωση έχει συνήθως πρόσβαση διάμεσο ενός προγράμματος για την ενίσχυση του υμένα. Ο αυξανόμενος τόνος από την άλλη πλευρά, εμφανίζεται σε δυο βασικές μορφές:

1.    σπαστικότητα που παρατηρείται στους  ασθενείς  με σύστημα πυραμιδικών βλαβών και

2.    ακαμψία που εμφανίζεται σε ασθενείς με περισσότερες πυραμιδικές βλάβες.

 

Η σπαστική υπερτονία τυπικά δεν συμπεριλαμβάνει όλους τους μυς στο ίδιο επίπεδο. Αυτό είναι αλήθεια, ειδικά για όσους δεν έχουν μηχανισμό ομιλίας. Η κατάσταση είναι συχνά πιο δραματική κατά τη διάρκεια μονό του αρχικού μέρους μιας κίνησης που έχει δοθεί, όχι πέρα από την ολοκληρωμένη εκδρομή. Όταν η απώλεια της αντίστασης είναι αισθητός μυς συνεχίζει να είναι παθητικά τεντωμένος, αυτό το φαινόμενο είναι γνωστό ως το “clasp knife” φαινόμενο που παρατηρείται πολύ συχνά στις αρθρώσεις. Ένα παρόμοιο φαινόμενο μπορεί να παρατηρηθεί σε αυτό το ποσοστό των μυών της γλώσσας και του σιαγόνα στους ασθενείς με σπαστική δυσαρθρίτιδα. Η ακαμψία, χαρακτηριστικό του πάρκισον που συνήθως προσβάλει ολoκλήρο το είδος του νοήματος, έχει ως αποτέλεσμα την αντιληπτή δυσκαμψία για τα σωστά μετρά .”Lead pipe” ή “plastic” υπερτονία είναι οροί που χρησιμοποιούνται συχνά για να περιγράψουν την διαφορά της κατάστασης στους ασθενείς με υποκίνηση της αρρώστιας του Πάρκισον η τον παρκισονισμό, η υποκείμενη ακαμψία σε όλους τους μυς του  σώματος που είναι μίγμα από επάλληλες συσπάσεις συγκεκριμένων ομάδων μυών. Αυτό το αντιληπτό φαινόμενο λέγεται “cogwheel rigidity” αλλά η ύπαρξη του είναι γενικά περιορισμένη στα μέρη του λαιμού και των ακρών. Είτε με το σπαστικό είδος ή το είδος “rigid ή hypertonic” των μυών ιστού θέτει αυστηρούς περιορισμούς  στον θεληματικό έλεγχο κίνησης. Οι ασκήσεις που μειώνουν ή ισσοροπούν τον τόνο είναι πάντα προορισμένες για τους ασθενείς με αυτές τις συνθήκες. Η αγωγή είναι σχεδιασμένη για τέτοιους σκοπούς και υποδιαιρείται σε τρεις κατηγορίες: αρθρώσεις, γλώσσα - χείλη και σιαγόνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μέτρα τόνου εξάρτιουνται πολύ από την αντίληψη του εξεταζόμενου και υπόκεινται στην ασυνέπεια και το λάθος. Όσο πιο μεγάλη είναι η εμπειρία στο να διεξαχθούν τέτοιες ισσοροπίες στους παθολογικούς και φυσικούς πληθυσμούς, τόσο πιο ακριβής και αξιόπιστη θα είναι η διάγνωση του εξεταζόμενου. Στην αρχή ειδικά τα μετρά για inter και intra judge αξιοπιστίας θα φανούν πολύτιμα με το να γίνει σίγουρο πως τα δεδομενα που έχουν συγκεντρωθεί είναι όσο το δυνατόν πιο ακριβή.

 

Αργυρώ Καραμπά
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.