Συμβουλές για γονείς

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ

59694772 2567050086681065 69943804408365056 n

 

 

 

Τούτο περιλαμβάνει την προϊστορία και την ιστορία του παιδιού, δηλαδή τις χρονικές περιόδους από τη σύλληψη μέχρι τη γέννησή του και από τη γέννηση μέχρι τη στιγμή, κατά
την οποία ερευνάται από τον θεραπευτή η προσωπικότητά του. Μεγάλη είναι η σημασία της γνώσεως των περιόδων αυτών για την κατανόηση γενικά του μαθητή και για την ερμηνεία διαφόρων φαινομένων της σημερινής του κατάστασης.

    I.        Το οικογενειακό περιβάλλον του μαθητή

 

Η διαγνωστική δραστηριότητα του θεραπευτή πρέπει αρχικά να στραφεί στον τομέα της κληρονομικότητας του παιδιού. Οι διάφορες πληροφορίες που θα συγκεντρώσει για τις σωματικές και ψυχικές ασθένειες των μελών της οικογένειας του, για το βαθμό της διανοητικής τους ανάπτυξης, για τις ιδιορρυθμίες του χαρακτήρα τους θα τον βοηθήσουν να σχηματίσει σαφή εικόνα των κληρονομικών προδιαθέσεων του εξεταζόμενου υποκειμένου.



  • Σύνθεση της οικογένειας

 

Η τυχόν απουσία των γονέων. Η απουσία του ενός ή και των δύο γονέων από την οικογενειακή εστία, ένεκα διαφόρων λόγων (ασθένεια, θάνατος, διαζύγιο, εργασία υπό δυσμενείς συνθήκες), επιδρά αρνητικά στην ομαλή εξέλιξη του παιδιού, η οποία απαιτεί την ύπαρξη και των δύο γονέων. Για την ορθή ανατροφή του παιδιού είναι απαραίτητη η παρουσία και η ομαλή συμβίωση και των δύο γονέων, διότι έτσι μόνο, κάτω από τη συνεχή επίδραση τους παιδαγωγικού και κοινωνικού τους ρόλου, είναι δυνατό να τελείται επιτυχώς η παιδευτική λειτουργία.



  • Η θέση του μαθητή στη σειρά των αδελφών μέσα στην οικογένεια

 

Εκτός από την παρουσία ή απουσία των γονέων, ο αριθμός και το φύλο των λοιπών τέκνων της οικογένειας του μαθητή, η σωματική και ψυχική τους υγεία, καθώς επίσης και η θέση αυτού μέσα στη σειρά των αδελφών του, είναι στοιχεία που επηρεάζουν σημαντικά την παραπέρα εξέλιξη της προσωπικότητάς του.



  • Άλλα πρόσωπα που συζούν με την οικογένεια του μαθητή

 

Η παρουσία στην οικογένεια συγγενικών ή άλλων  - ενηλίκων- προσώπων, τα οποία συμβιούν με αυτήν, όπως συνήθως ο παππούς, η γιαγιά, οι θείοι, οι θείες, το βοηθητικό προσωπικό του σπιτιού, οι οικονόμοι κι οι τροφοί, επηρεάζει σημαντικά την ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού. Τα πρόσωπα αυτά, βοηθητικοί συνήθως παράγοντες στον τομέα της οικογενειακής αγωγής, είναι δυνατόν να αλλοιώσουν το εκπαιδευτικό έργο των γονέων.



 II.        Κοινωνική θέση και οικονομική κατάσταση της οικογένειας

 

Εκείνος που διενεργεί τη διάγνωση θα πρέπει να εξετάσει τους παράγοντες εκείνους, οι οποίοι προσδιορίζουν την κοινωνική θέση της οικογένειας του εξεταζόμενου ατόμου. Θα πρέπει να γνωρίζει καταρχήν τον τόπο καταγωγής των γονέων του μαθητή, τις τυχόν αλλαγές τόπου κατοικίας αυτών στο παρελθόν, τον τόπο της μόνιμης διαμονής του μαθητή και της οικογένειάς του, το κοινωνικό περιβάλλον και τη συνοικία, όπου βρίσκεται η κατοικία της. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να σχηματίσει σαφή εικόνα του φυσικού και ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος της οικογένειας του μαθητή. Γι’ αυτό μεταξύ άλλων θα πρέπει να γνωρίσει:

 

  • Τις συνθήκες του φυσικού περιβάλλοντος, κάτω από τις οποίες ζει και αναπτύσσεται το παιδί.

 

  • Την πόλη ή το χωριό, όπου βρίσκεται η κατοικία του.

 

  • Τη συνοικία και τη γειτονιά, όπου βρίσκεται η κατοικία του.



Για να ολοκληρώσει όμως ο θεραπευτής τις απόψεις του για την κοινωνική θέση της οικογένειας του μαθητή πρέπει να εξετάσει παράλληλα και την οικονομική της κατάσταση, καθώς και τις συνθήκες διαβιώσεως των μελών της. Οι συνθήκες αυτές, και μάλιστα ο τρόπος δίαιτας της οικογένειάς, αποτελούν, όπως είναι γνωστό, παράγοντες που επιδρούν αποφασιστικά στην όλη σωματική και ψυχική  υγεία των μελών της.

 

Στοιχεία που θα πρέπει να εξεταστούν είναι:



  • Το επάγγελμα και τα εισοδήματα των μελών της οικογένειας

 

  • Ο πατέρας: Ποιο επάγγελμα έμαθε; Μήπως άλλαξε στο παρελθόν επάγγελμα; Ποιο επάγγελμα ασκεί προσφάτως; Ποια είναι η ωριαία επαγγελματική του απασχόληση καθημερινώς; Υπάρχει στην οικογένεια παράδοση επαγγέλματος; Κατά πόσο τα εισοδήματα του πατέρα καλύπτουν τις ανάγκες της οικογένειας;

 

  • Η μητέρα: Εργάζεται; Ποιο επάγγελμα έμαθε και επί πόσο χρόνο το έχει ασκήσει; Μήπως άλλαξε στο μεταξύ επάγγελμα; Γιατί; Ποιο επάγγελμα ασκεί τώρα; Ποιο είναι το ποσοστό συμμετοχής της στα εισοδήματα της οικογένειας; Μήπως το επάγγελμα της την εμποδίζει να ασχολείται με την οικογένειά της και την ανατροφή των παιδιών της;

 

  • Οικονομική κατάσταση των γονέων και οικογενειακές συνθήκες

 

Υπάρχει προκαθορισμένος τρόπος ζωής της οικογένειας που βρίσκεται σε συνάρτηση με την οικονομική της κατάσταση; Ποια σημασία αποδίδουν οι γονείς στην καλή διατροφή του παιδιού, στην αμφίεση και την υπόδησή του; Το παιδί λαμβάνει από τους γονείς του τακτικά ή ευκαιριακά μόνο χρήματα («χαρτζιλίκι»); Μπορεί να τα διαθέτει ελεύθερα; Πρέπει να υπολογίζει τα έξοδά του;



  • Η κατοικία της οικογένειας


Ο θεραπευτής θα πρέπει καταρχήν να πληροφορηθεί εάν ο μαθητής συγκατοικεί μονίμως με την οικογένειά του. Εάν μάθει ότι αυτός δε διαμένει κανονικά στην πατρική του κατοικία ή ότι κατά διαστήματα παραμένει μακρυά από τους γονείς του, θα πρέπει να εξετάσει με ποια άλλα πρόσωπα συγκατοικεί, επί πόσο χρόνο και για ποιο λόγο. Θα πρέπει ακολούθως να πληροφορηθεί, εάν ο μαθητής και η οικογένειά του διαμένουν σε ιδιόκτητη κατοικία ή με ενοίκιο, σε μονοκατοικία ή διαμέρισμα πολυκατοικίας. Θα πρέπει επίσης να μάθει και την εσωτερική διαρρύθμιση της κατοικίας. Τέλος, είναι απαραίτητο να γνωρίζει, εάν ο μαθητής έχει στη διάθεση του προσωπικό δωμάτιο, όπου μπορεί να εργάζεται απερίσπαστος και να κοιμάται χωριστά από τα άλλα μέλη της οικογένειάς του. Το τελευταία τούτο στοιχείο έχει ιδιαίτερη σημασία για τη γενική εξέλιξη του παιδιού και την πρόοδό του στα μαθήματα.

Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

 

ΣΥΝΔΡΟΜΟ WILLIAMS

 

 

syndromowilliams 640x418

 

Τι προκαλεί το Σύνδρομο Williams

 

Στην περίπτωση του συνδρόμου Williams ένα μικροσκοπικό (πάρα πολύ μικρό) μέρος του χρωμοσώματος 7 το οποίο περιλαμβάνει το γονίδιο της ελαστίνης, χάνεται από το γενετικό υλικό. Στις περισσότερες περιπτώσεις ένας ασθενής με σύνδρομο Williams είναι το πρώτο
άτομο στην οικογένεια που παρουσιάζει αυτή την μικροσκοπική χρωμοσωμική αλλαγή αν και πολύ σπάνια μπορεί να είναι κληρονομούμενη. Η αλλαγή μπορεί να έχει προκληθεί κατά τον σχηματισμό του ωαρίου ή του σπερματοζωαρίου.
Γονείς που είναι υγιείς και απέκτησαν ένα παιδί με σύνδρομο Williams θα έχουν μια εξαιρετικά μικρή πιθανότητα λιγότερη από 1% να αποκτήσουν και άλλο παιδί με την ίδια κατάσταση.


Πως διαγιγνώσκεται το Σύνδρομο Williams

 

Η διάγνωση του συνδρόμου Williams στηρίζεται στην φυσική εξέταση και αξιολόγηση από έναν εξειδικευμένο γιατρό που μπορεί να αναγνωρίσει τα χαρακτηριστικά του συνδρόμου. Συνήθως ο γιατρός αυτός είναι ο κλινικός γενετιστής. Κάποτε η πρώτη υποψία τίθεται από τον παιδοκαρδιολόγο. Η διάγνωση μπορεί να επιβεβαιωθεί από μια ειδική μοριακή ανάλυση με την τεχνική FISH και εφαρμόζεται σε δείγμα αίματος από τον ασθενή. Με την τεχνική του FISH ανιχνεύουμε το γονίδιο εκείνο της ελαστίνης που είναι και το ελλειμματικό ή το αλλαγμένο στην περίπτωση του συνδρόμου Williams.

Μερικά από τα συχνότερα προβλήματα που συναντούμε στο σύνδρομο Williams σχετίζονται με τα εξής κύρια χαρακτηριστικά:

Καρδιολογικά προβλήματα

 

Μερικά παιδιά με σύνδρομο Williams γεννιούνται με ανωμαλίες της καρδιάς. Πολύ συχνά η αορτή, που είναι η κύρια αρτηρία που στέλνει το αίμα στο σώμα, είναι πιο στενή από το φυσιολογικό στην υποβαλβιδική περιοχή της. Η στένωση αυτή μπορεί να είναι πάρα πολύ ελαφριά, κάποτε όμως μπορεί να είναι τόσο σοβαρή ή να επιδεινωθεί με τον καιρό, έτσι ώστε να χρειαστεί θεραπεία ή και χειρουργική αποκατάσταση.

 

Ανάπτυξη

 

Συχνά τα παιδιά με σύνδρομο Williams γεννιούνται με χαμηλό βάρος γέννησης, ή παρουσιάζουν δυσκολίες στην αύξηση του βάρους και συνολικά στην ανάπτυξη τους τα πρώτα χρόνια. Οι σιτιστικές δυσκολίες και οι συχνοί εμετοί κάποτε σχετίζονται με διαταραχές στην ισορροπία του ασβεστίου στο αίμα. Τα άτομα με σύνδρομο Williams παραμένουν με σχετικά χαμηλό ανάστημα σε όλη τους τη ζωή.

 

Ιδιόμορφα φυσικά χαρακτηριστικά

 

Τα άτομα με σύνδρομο Williams μπορεί να έχουν ένα ιδιόμορφο προσωπείο χωρίς να σημαίνει πως είναι άσχημα. Συνήθως έχουν πρόσωπο με γεμάτα φουσκωτά μάγουλα, στόμα που τείνει να παραμένει ανοιχτό με σχετικά σαρκώδη χείλη και μια χαρακτηριστική μύτη. Έχουν βαριά βλέφαρα και συχνά παρουσιάζουν στραβισμό ή μυωπία, ενώ στην ίριδα των ματιών, το χρωματιστό μέρος δηλαδή των ματιών παρατηρούνται μικροί αστεροειδείς

σχηματισμοί.

Ιδιόμορφα στοιχεία συμπεριφοράς και προσωπικότητας.

 

Τα άτομα με σύνδρομο Williams είναι σχεδόν πάντα πολύ κοινωνικά εξαιρετικά φιλικά και σχετικά φλύαρα. Νιώθουν φιλικά προς όλους και διηγούνται με πολλή ευκολία και ευφράδεια τα νέα τους. . Παράλληλα έχουν ανασφάλειες και φοβίες. Το άγχος και οι εύκολες αλλαγές της διάθεσης είναι μέρος της προσωπικότητας τους. Αγαπούν πολύ  την μουσική όμως συχνά έχουν υπερακουσία, και τους ενοχλούν διάφοροι ήχοι.



Αντίληψη και μάθηση

 

Τα παιδιά με σύνδρομο Williams αντιμετωπίζουν προβλήματα διάσπασης της προσοχής και υπερκινητικότητας με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν αξιοσημείωτες μαθησιακές δυσκολίες. Η ομιλία τους αναπτύσσεται γρηγορότερα και καλύτερα από ότι άλλες δεξιότητες και έχουν καλή μνήμη.

 

Έχουν την τάση να μιμούνται αλλά και να επαναλαμβάνουν (ηχολαλιά). Οι μαθησιακές τους δυσκολίες μπορούν να αντιμετωπιστούν καλύτερα με έγκαιρη παρέμβαση και μια τέτοια παρέμβαση μπορεί να βελτιώσει το τελικό αποτέλεσμα το οποίο συνήθως κυμαίνεται από πολύ ελαφριά μέχρι μέτρια νοητική υστέρηση.

 

Δεν έχει βρεθεί μέχρι στιγμής τρόπος διόρθωσης του γενετικού λάθους που προκαλεί νοσήματα όπως το σύνδρομο Williams. Δεν μπορούμε να διορθώσουμε με κάποιο φάρμακο ή με κάποιαν επέμβαση το αλλαγμένο χρωμόσωμα. Όμως η σωστή παρακολούθηση και φροντίδα των προβλημάτων υγείας όπως είναι η υποτονία, οι σιτιστικές δυσκολίες, τα ψηλά επίπεδα του ασβεστίου στην πρώτη βρεφική ηλικία, η υπέρταση που αναπτύσσεται αργότερα στην ζωή, μπορούν να βοηθήσουν στην έγκαιρη παρέμβαση και στην πρόληψη των επιπλοκών. Επίσης τα παιδιά με σύνδρομο Williams κερδίζουν πάρα πολλά από την έγκαιρη παρέμβαση στους τομείς της ψυχοκινητικής τους εξέλιξης και της μάθησης τους.

Το αποτέλεσμα της συστηματικής φροντίδας είναι η καλύτερη αντιμετώπιση των συμπτωμάτων, η πρόληψη των επιπλοκών και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών.


Έγκαιρη Παρέμβαση

 

Η έγκαιρη παρέμβαση στοχεύει στο να αναγνωρίζει και να αξιολογεί τις δυσκολίες κάθε παιδιού τόσο νωρίς και έγκαιρα ώστε να προσφέρεται η ειδική θεραπεία και αντιμετώπιση για πετυχαίνουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και να μειώνονται οι επιπλοκές και αδεξιότητες.

 

Η έγκαιρη παρέμβαση συνήθως συμπεριλαμβάνει:

 

  • Φυσιοθεραπεία

 

  • Λογοθεραπεία

 

  • Εργοθεραπεία

 

  • Ειδική εκπαίδευση.


 

 

Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

 

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.