Συμβουλές για γονείς

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΟΣ

shutterstock 1200155323 614709255180 compressed scaled

 

 

 

Η θεραπεία ερεθίσματος γίνεται για να βελτιωθούν οι γνωστικές και κινητικές ικανότητες του μαθητή στην περίπτωση του εγκεφαλικού τραύματος, εγκεφαλικής παράλυσης, αναπτυξιακής καθυστέρησης, εγκεφαλικής συμφόρησης με γνωστική εξασθένιση, ή ασθένειας του Alzheimer. Οι δραστηριότητες που περιγράφονται μπορούν να ενσωματωθούν τόσο στις θεραπευτικές συνεδρίες όσο και σε επισκέψεις του μαθητή σε σπίτια φίλων. Αυτές οι τεχνικές ερεθίσματος είναι σημαντικές για όσους φροντίζουν τον μαθητή, ώστε να τον βοηθήσουν να προσέχει και να προσανατολίζεται όσο το δυνατόν καλύτερα.

 

Η θεραπεία θα πρέπει:

  • Να γίνεται 2-5 φορές την ημέρα
  • Να διαρκεί 10-20 λεπτά
  • Να χρησιμοποιούνται ποικιλία τεχνικών
  • Να μην είναι επίπονη ή επιβλαβής.

Είναι σημαντικό να καταγράφονται όλες οι τεχνικές διέγερσης που χρησιμοποιούνται με σκοπό να αξιολογείται η αποτελεσματικότητα της παρέμβασης.

 

Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε το stimulation chart για να
αναφέρετε:

  • Βασικές απαντήσεις
  • Την κατάσταση πριν από τη θεραπεία
  • Εφαρμοσμένους τρόπους ενθάρρυνσης
  • Τις απαντήσεις του μαθητή
  • Παρατηρήσεις.


Παραδείγματα ενθάρρυνσης

Μουσική - αγαπημένα τραγούδια - μουσικά όργανα (ντραμς, σφυρίχτρα, φυσαρμόνικα, κουδούνι, σειρήνα (να γίνονται αντιθέσεις με δυνατό /απαλό ήχο και με διάρκεια / κοφτό) – Μουσικοθεραπεία, Περιβάλλον - ήχοι μέσα από το σπίτι ή εκτός (γάβγισμα σκύλου, χτύπημα πόρτας, σφύριγμα, μικροκύματα, τηλεόραση, ο ήχος του νερού όταν κάνουμε μπάνιο, τηλέφωνο, κελάηδισμα πουλιών, περιπολικό) - Ομιλία (οικογένεια, φίλοι, συνάδελφοι, talk shows, ταινίες –μαγνητοφωνημένα ή βιντεοσκοπημένα).



Απτικά ερεθίσματα

Το ανθρώπινο άγγιγμα - το απαλό άγγιγμα χεριών, προσώπου και μαλλιών, το πιάσιμο της παλάμης, το γαργάλημα, άγγιγμα με την άκρη του δαχτύλου, βούρτσισμα των μαλλιών, χάϊδεμα του χεριού, του ποδιού, των παρειών με μια βούρτσα.

Υφή – φτερό, γυαλόχαρτο, στεγνή πετσέτα, βρεγμένη πετσέτα, βαμβάκι, λεπίδα, λουλούδια, γρασίδι, φύλλα, βούρτσα, χτένα, γούνα, αφρός ή οποιαδήποτε άλλο υλικό που έχει απαλή, σκληρή, ανώμαλη, ομαλή ή χοντρή υφή.

Θερμοκρασία – κρύα πετσέτα, ζεστή πετσέτα, ουδέτερη θερμοκρασία όπως play- doh ή texture ball.

 

Λεκτικά και οπτικά εισάγεται το αντικείμενο/ υφή στον μαθητή, ακόμα κι αν δεν είστε σίγουροι ότι ο μαθητής έχει κατανοήσει το μήνυμα.

Επιβεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν αλλεργίες πριν εισάγετε τα υλικά για το ερέθισμα της υφής. Προσανατολίστε τον με τα μέρη του προσώπου (αυτό εξαρτάται από το λειτουργικό του επίπεδο), όσο και για τον τόπο που βρίσκεται, το όνομά του, την ώρα, την ημέρα, το δικό σας όνομα, το επάγγελμα ή τη σχέση σας μαζί του. Ζητήστε του να κλείσει τα μάτια, να τα ανοίξει ή να τα ανοίξει το στόμα του κτλ.

  • Ξεκινήστε με τις παλάμες του μαθητή.
  • Προχωρήστε με την εσωτερική πλευρά των χεριών, κατόπιν με τον λαιμό.
  • Συνεχίστε με τις παρειές.
  • Αποφύγετε την άμεση επαφή με τα μάτια και τη μύτη.


Οσφρητικά ερεθίσματα

Δυνατές οικείες μυρωδιές – άρωμα, after shave, μυρωδιές φαγητών (καφές, βανίλια, σκόρδο, κέδρος, λάστιχο. Αποφύγετε τοξικά στοιχεία, φάρμακα, απορρυπαντικά, αλκοόλ, αμμωνία, ή οτιδήποτε άλλο χημικό που μπορεί να προκαλέσει μια αντίδραση, όπως ενόχληση στα μάτια ή το δέρμα.
Εισάγεται το κάθε στοιχείο οπτικά ή λεκτικά πριν από τα 5-10
δευτερόλεπτα του οσφρητικού ερεθίσματος. Κρατήστε το ελάχιστο 12 ίντσες μακριά από το πρόσωπο του ασθενή. Περιγράψτε κοινές χρήσεις για κάθε στοιχείο και οικεία μέρη όπου μπορεί να συναντήσει κάθε μυρωδιά.
Βοηθήστε τον ασθενή με ‘συνθήματα’ να προσδιορίσει τη μυρωδιά, αν χρειάζεται.

 

Γευστικά ερεθίσματα

Αγαπημένες και οικείες γεύσεις- κάθε φαγητό ή μη αλκοολούχο ποτό που είναι ατομική απόλαυση, όπως σπαγγετι, πίτα, σάλτσα, ζελέ, σοκολάτα. Γευστικές αντιθέσεις – αλμυρό, πικρό, γλυκό, ξινό, πικάντικο, ελαφρύ, midly.
Προσοχή πρέπει να δοθεί στα άτομα που εκδηλώνουν δυσκολίες στην κατάποση. Το γευστικό ερέθισμα δεν συνιστάται για άτομα που δεν μπορούν να λάβουν τίποτα στο στόμα τους (NPO). Ένας θεραπευτής κατάποσης μπορεί να αναφέρει τις συνέπειες. Στο ιστορικό του μαθητή μπορείτε να δείτε αν έχει κάποια αλλεργία σε φαγητά ή κάποιον διαιτητικό περιορισμό όπως ζάχαρη ή αλάτι. Μπορείτε επίσης να ρωτήσετε την οικογένεια, τους φροντιστές, τους γιατρούς ή τον διαιτολόγο.



Ο μαθητής πρέπει να ωφελείται από:

  • Το στεγνό/ ξηρό στοματικό ερέθισμα διευκολύνει το κρύωμα
  • Θερμικό ερέθισμα
  • Δια- στοματικό μασάζ
  • Τόνωση
    Σειρά των κινήσεων
  • Παθητικές και ενεργές ασκήσεις.



Οπτικά ερεθίσματα

Οικογενειακές φωτογραφίες, ταινίες, αντικείμενα, παιχνίδια, εργαλεία, μορφές, φαγητό, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, (στυλό, πορτοφόλι, χτένα, καθρέφτης, οδοντόβουρτσα).

Παραλλαγή του φωτισμού – το φως του ήλιου, αναμμένα ή σβηστά φώτα δωματίου, φλας, σε σκοτεινό δωμάτιο, (αφήστε τον ασθενή να χειριστεί το φως, το φλας κτλ). Παραλλαγή χρωμάτων – φωτεινά ή σκούρα χρώματα ή αντικείμενα.


Προθαλαμιαίο ερέθισμα (κίνησης)

 

Αλλαγές στη θέση – μεταφορά από και προς το κρεβάτι, θεραπευτικές συσκευές, θεραπεία στο νερό, επαγγελματική ή φυσική θεραπεία.

Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

 

 

59694772 2567050086681065 69943804408365056 n

 

Όταν προετοιμάζετε τον μαθητή για μια άσκηση, είναι σημαντικό να ακουμπήσετε πρώτα τον μαθητή στον ώμο ή στο χέρι για να εξοικειωθεί με το χέρι σας και την πίεση που αυτό ασκεί. Αυτό μπορεί να μειώσει το αντανακλαστικό του φόβου που μπορεί να εμφανιστεί αν αρχίσετε κατευθείαν να αγγίζετε το πρόσωπό του.

 

Καθώς οι ασκήσεις προετοιμάζονται, να λέτε στον μαθητή ποια θα είναι η επόμενη κίνησή σας και τι επιδιώκετε. Πολλοί μαθητές έχουν μια αμυντική στάση εξαιτίας ενός τυχαίου αγγίγματος ή επειδή φοβούνται πως η άσκηση θα τους προκαλέσει πόνο.

 

Η συχνότητα της προετοιμασίας των ασκήσεων μπορεί να είναι 1-5 φορές την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα. Είναι σημαντικό να γίνει ένα πρόγραμμα για τον μαθητή, που να περιγράφει τις ασκήσεις που θα κάνει, τον αριθμό των επαναλήψεων για κάθε άσκηση, και πόσες φορές την ημέρα να τις κάνει. Αν το αντέχει, ο μέσος όρος συνήθως είναι 10 επαναλήψεις για κάθε άσκηση, 1-4 φορές την ημέρα, εκτός αν δίνονται διαφορετικά.


Οι περισσότεροι μαθητές απολαμβάνουν τις ασκήσεις τους τόσο, που υπερβαίνουν τον ορισμένο αριθμό. Αν μια άσκηση προκαλεί πόνο, ο μαθητής την ξαναπροσπαθεί, με μικρότερη κίνηση και λιγότερη μυϊκή προσπάθεια. Μια αλλαγή στον τρόπο που γίνεται η άσκηση μπορεί να μειώσει την ταλαιπωρία.

 

Μια μικρή ταλαιπωρία μπορεί να προκληθεί στη αρχή επειδή οι μυϊκές ομάδες του μαθητή ίσως είναι πολύ αδύναμες και δεν έχουν συνηθίσει τις κινήσεις. Γενικά, οι μαθητές βρίσκουν τις ασκήσεις κατευναστικές, ανακουφίζοντας τον πόνο που σχετίζεται με την περιορισμένη σειρά των κινήσεων και τους αδύναμους μύες.

 

Όταν ο μαθητής κάνει τις ασκήσεις για πρώτη φορά, είναι καλύτερο να απομακρυνθεί οτιδήποτε αποσπά την προσοχή του, όπως ράδιο ή συζητήσεις. Όταν ο μαθητής εξοικειωθεί με τις ασκήσεις η απαλή μουσική μπορεί να τον χαλαρώσει.

Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.