Συμβουλές για γονείς

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

9 0

 

 

Επειδή η γλώσσα είναι τόσο εκτεταμένη, μια σχολαστική εκτίμηση θα πρέπει να ερευνά ένα ευρύ φάσμα χαρακτηριστικών και διαστάσεων της γλώσσας. Ο James (1993) προσδιορίζει τρεις συγκεκριμένες περιοχές της γλώσσας προς εκτίμηση:

 

I. Σημασιολογία

Α. Σημασία της Λέξης

  1. Συγκεκριμένες λέξεις που αναφέρονται σε παρατηρήσιμα αντικείμενα, ενέργειες, ιδιότητες
  2. Συσχετιζόμενες λέξεις που αναφέρονται σε διαστάσεις, χρόνο, διάστημα

 

Β. Νόημα της Πρότασης

  1. Σημασιολογικοί κανόνες και σχέσεις μέσα σε απλές προτάσεις
  2. Αφηρημένα συσχετιζόμενα νοήματα μέσα σε σύνθετες προτάσεις
  3. Νοηματικές σχέσεις μεταξύ προτάσεων

 

C. Μεταφορική Σημασία

  1. Ιδιωματισμοί
  2. Μεταφορές
  3. Επιρρήματα

 

ΙΙ. Γραμματική

Α. Γραμματικά Μορφήματα

  1. Ουσιαστικά (πληθυντικός αριθμός, κτητικά, προθέσεις, άρθρα)
  2. Ρήματα (Μέλλοντας, Αόριστος, Τρίτου Προσώπου Ενικός Αριθμός, Βοηθητικά, Συνδετικά)
  3. Επίθετα (Συγκριτικός Βαθμός, Υπερθετικός Βαθμός)
  4. Επιρρήματα (Συγκριτικός Βαθμός, Υπερθετικός Βαθμός)

 

Β. Σύνταξη

  1. Δομή Προτάσεων (Αμετάβατο, Μεταβατικό, Εξομοιωτικό)
  2. Συστατικά στοιχεία φράσεων με Ουσιαστικό
  3. Συστατικά στοιχεία φράσεων με Ρήμα
  4. Άρνηση και Ερώτηση
  5. Σύνθετες Προτάσεις (Πολυσύνθετες και Εξαρτώμενες)

 

ΙΙΙ. Πραγματολογία

 

Α. Για λόγους Επικοινωνίας

  1. Αιτώντας πληροφορίες/πράξεις
  2. Μεταφέροντας πληροφορίες
  3. Εκφράζοντας συμπεριφορά/συναισθήματα
  4. Ρυθμίζοντας κοινωνικές αλληλεπιδράσεις

 

Β. Ικανότητα για Συζήτηση

  1. Παίρνοντας σειρά από τον συνομιλητή
  2. Διατήρηση του υπάρχοντος θέματος προς συζήτηση
  3. Προϋπόθεση (Όπως να λαμβάνουμε υπόψιν μας το άλλο άτομο όταν επικοινωνούμε)
  4. Ικανότητα για αφήγηση

 

ΙV. Μεταγλωσσολογία

 

Α. Γνώση της Φωνολογίας

  1. Κατατμήζοντας λέξεις σε φωνήματα

 

Β. Γνώση της Λέξης

  1. Κατατμήζοντας προτάσεις σε λέξεις
  2. Ξεχωρίζοντας μια λέξη από αυτό με το οποίο συνδέεται

 

C. Γνώση της Γραμματικής

  1. Κρίνοντας το Αποδεκτό των προτάσεων
  2. Εντοπίζοντας αμφισημία σε προτάσεις

 

D. Γνώση της Πραγματολογίας

  1. Κρίνοντας την επάρκεια και το βαθμό κατανόησης ενός μηνύματος
  2. Κρίνοντας την καταλληλότητα των επικοινωνιακών αλληλεπιδράσεων (σελίδες 185-228)

 

Ο πίνακας 6-1 παρέχει μια λίστα από βασικές διαδικασίες αξιολόγησης που είναι κατάλληλες για την εκτίμηση πολλών από αυτών των στοιχείων της γλώσσας.

Σχήμα 6-1, ‘Εκτίμηση της Γλωσσικής Εξέλιξης,’ είναι ένα φύλλο απασχόλησης χρήσιμο για ανεπίσημη εκτίμηση όλων των πεδίων της γλώσσας κατά την διάρκεια της παρατήρησης συγκροτημένων ασκήσεων.

 

 

Πίνακας 6-1. Βασικές Διαδικασίες για την Γλωσσική Εκτίμηση

 

 

                                    Δεκτικές Ικανότητες              Εκφραστικές Ικανότητες            

Σημασιολογία            Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού  Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού

                                  Παρατήρηση                                     Παρατήρηση

                                  Ανεπίσημα Καθήκοντα                      Γλωσσικές Κλίμακες             

Επίσημες Δοκιμασίες                                                          Γλωσσικά Δείγματα                                                            

 Επίσημες Δοκιμασίες

 

 

Σύνταξη                      Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού  Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού              Παρατήρηση                                     Παρατήρηση            

Ανεπίσημα Καθήκοντα                    Γλωσσικές Κλίμακες

Επίσημες Δοκιμασίες                      Γλωσσικά Δείγματα

                                                        Επίσημες Δοκιμασίες

 

 

Μορφολογία              Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού  Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού              Παρατήρηση                                     Παρατήρηση            

Ανεπίσημα Καθήκοντα                    Γλωσσικές Κλίμακες

Επίσημες Δοκιμασίες*                     Γλωσσικά Δείγματα

                                                        Επίσημες Δοκιμασίες

 

Φωνολογία                Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού  Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού              Παρατήρηση                         Παρατήρηση            

Ανεπίσημα Καθήκοντα                    Γλωσσικές Κλίμακες

Ακουστική Δοκιμασία                      Γλωσσικά Δείγματα

Επίσημες Δοκιμασίες                      Επίσημες Δοκιμασίες                                 

 

Πραγματολογία         Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού  Πληροφορίες για Ιστορικό Περιστατικού              Παρατήρηση                                     Παρατήρηση            

Ανεπίσημα Καθήκοντα                    Γλωσσικές Κλίμακες

                                                        Γλωσσικά Δείγματα                                                                                      Επίσημες Δοκιμασίες

 

 

* Υπάρχει ένα μεθοδολογικό πρόβλημα που συχνά αντιμετωπίζουν οι γιατροί όταν εξετάζουν γειτονικά μορφήματα επιδεκτικά. Τα παιδιά τυπικά απαντούν με τον ίδιο τρόπο είτε η δοκιμασία παρουσιάζει ένα ελεύθερο μόρφημα (π.χ μεγάλο) είτε ένα ελεύθερο και γειτονικό μόρφημα (π.χ μεγαλύτερο). Αυτό καθιστά αδύνατο να διευκρινιστεί αν ο πελάτης κατάλαβε το ελεύθερο μόρφημα ξεχωριστά ή αν δεν το κατάλαβε (Shipley 1981).  

 

Καραμπά  Αργυρώ Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΓΛΩΣΣΙΚΩΝ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΩΝ

glosa egefalos1 0

 

 

Τα γλωσσικά προβλήματα μπορούν να εμφανιστούν σε πολλούς τομείς. Για παράδειγμα, ακολουθεί μια λίστα με πιθανά προβλήματα που παρατηρούνται σε παιδιά με γλωσσικές δυσλειτουργίες:

 

  • Περιορισμένη ικανότητα στην κατανόηση της ομιλούμενης γλώσσας,
  • Κατώτερες ακουστικές ικανότητες,
  • Περιορισμένη κατανόηση της σημασίας των λέξεων και των νοημάτων γενικότερα,
  • Περιορισμένη χρήση ή έλλειψη χρήσης μορφολογικών στοιχείων της γλώσσας,
  • Περιορισμένη χρήση των δομών των προτάσεων (περιορισμένη απόδοση στην σύνταξη)
  • Ακατάλληλη χρήση της γλώσσας,
  • Ελλιπής χρήση της γλώσσας που έχει μάθει,
  • Περιορισμένη ικανότητα συνομιλίας,
  • Περιορισμένη ικανότητα στην αφήγηση εμπειριών.

 

Επιπρόσθετα, μερικά γλωσσικά-διαταραγμένα παιδιά επίσης παρουσιάζουν:

  • Περιορισμένες γνωστικές επιδεξιότητες,
  • Μετέπειτα ακαδημαϊκά προβλήματα (προβλήματα σε γραφή και ανάγνωση)
  • Αφύσικα γλωσσικά πρότυπα (Hedge, 1995, σελ. 176-177).

 

ΔΙΑΛΟΓΗ 

Ο Neidecker (1987) γράφει ότι ο προσδιορισμός των γλωσσικών δυσλειτουργιών στα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας είναι σε πολλές περιπτώσεις ένα πολύπλοκο, δύσκολο και απογοητευτικό έργο. Αυτό αληθεύει σε πολλές περιπτώσεις εξαιτίας του αριθμού των παιδιών που πρέπει να εξεταστούν. Επίσης, η γλώσσα είναι πολύπλοκη και πολύπλευρη. Πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για το ποια στοιχεία της γλώσσας θα εξεταστούν και σε ποια εξελικτικά επίπεδα. Οι πλευρές της δεκτικής και εκφραστικής γλώσσας που πρέπει να εξεταστούν περιλαμβάνουν φωνολογικά, συντακτικά, και μορφολογικά στοιχεία. Μια ποικιλία από δοκιμασίες και διαβαθμίσεις είναι διαθέσιμες στο εμπόριο με σκοπό τη διαλογή. Μερικές από αυτές περιλαμβάνουν:

 

  • Η Δοκιμασία του Boehm για τις Βασικές Έννοιες (Boehm, 1986)
  • Επιδεκτική- Εκφραστική Προβαλλόμενη Κλίμακα Γλώσσας (Bzoch & League, 1991)
  • Γέννηση των Tριών Εξελικτικών Διαβαθμίσεων (Bangs & Dodson, 1979)
  • Η Γλωσσική Δοκιμασία του Bankson (Bankson, 1990)
  • Δοκιμασία Διαλογής για Ακουστική Κατανόηση της Γλώσσας (Carrow, 1973)
  • Κλίμακα Πρώιμης Καμπής της Γλώσσας (Coplan, 1987)
  • Δοκιμασία Διαλογής της Γλώσσας για το Νηπιαγωγείο (Gauthier & Madison, 1983)
  • Προσχολική Δοκιμασία Διαλογής του Fluharty στη Γλώσσα και την Ομιλία (Fluharty, 1978)
  • Δοκιμασία Διαλογής στην Άρθρωση και την Γλώσσα (Rodgers, 1976)
  • Δοκιμασία Διαλογής του Stephens στον Προφορικό Λόγο (Stephens, 1977)
  • CELF-R Δοκιμασία Διαλογής (Kλινική Εκτίμηση των Πρωταρχικών Στοιχείων της Γλώσσας-Αναθεωρημένη Έκδοση) (Semel, Wiig, & Secord, 1989)
  • Προσχολική Κλίμακα της Γλώσσας (Zimmerman, Steiner, & Pond, 1979)
  • Δοκιμασία Διαλογής Τριών Λεπτών της Joliet για την Ομιλία και την Γλώσσα (Kinzler & Johnson, 1983)
  • Δοκιμασία Διαλογής της Merrill στην Γλώσσα (Mumm, Secord, & Dykstra, 1980)
  • Διαλογής στη Γλώσσα για Ενήλικους (Prather, Breecher, Stafford, & Wallace, 1980)

 

Όταν επιλέγουμε ένα κατάλληλο εργαλείο διαλογής, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε μεταβλητές όπως τον χρόνο που απαιτείται για διαχείριση και τις γλωσσικές περιοχές που λαμβάνονται σαν δείγμα.  Πολλοί γιατροί αναπτύσσουν δικά τους όργανα ελέγχου. 

 

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.