Συμβουλές για γονείς

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

 

\shutterstock 1200155323 614709255180 compressed scaled

 

Η ακριβής μορφή και το περιεχόμενο της τυπικής συνεδρίας λόγου εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού και το επίπεδο της λειτουργίας στο οποίο βρίσκεται, είτε πρόκειται για ατομικές ή ομαδικές συνεδρίες.

Συνήθως, μια συνεδρία θεραπείας είναι 45 λεπτά, με τα τελευταία 5-7 λεπτά να προορίζονται για συζήτηση του θεραπευτή για την πρόοδο του παιδιού και για τις ασκήσεις στο σπίτι με το γονέα.

Η θεραπεία διεξάγεται σε μία αίθουσα με την πόρτα κλειστή, ενώ η συνεδρία είναι σε εξέλιξη. Ο γονέας μπορεί να βρίσκεται ή να μην βρίσκεται στο δωμάτιο κατά τη διάρκεια της συνεδρίας. Αν ο γονέας δεν είναι στην αίθουσα, μπορεί να κάθεται σε ένα διπλανό δωμάτιο με έναν μονόδρομο καθρέφτη, ενσύρματο για τον ήχο, έτσι ώστε να μπορεί να παρατηρήσει και να ακούσει όλα αυτά που συμβαίνουν στη συνεδρία και να συζητηθούν τυχόν ανησυχίες του με το θεραπευτή μετά τη συνεδρία. Αν αυτό το είδος της αίθουσας παρατήρησης δεν είναι διαθέσιμη, η συνεδρία μπορεί επίσης να βιντεοσκοπείται για επανεξέταση από τον θεραπευτή και / ή γονέα μετά.

Η αίθουσα της θεραπείας έχει συνήθως ένα μικρό τραπέζι, στο μέγεθος του παιδιού, με μικρές καρέκλες γύρω από το τραπέζι . Ο θεραπευτής θα καθίσει στο τραπέζι με το παιδί. Για τα μικρότερα παιδιά, θα μπορούσε να υπάρχει ένα χαλί στο πάτωμα, με τα παιχνίδια να στοιβάζονται σε κοντινή απόσταση. Σε αυτήν την περίπτωση ο θεραπευτής και το παιδί θα καθίσουν στο χαλί.

Εάν η θεραπεία γίνεται στο σπίτι σας, θα πρέπει να αφιερώσετε ένα χώρο όπου το παιδί και ο θεραπευτής θα μπορούν  να «λειτουργήσουν». Στο χώρο αυτό καλό θα είναι να μην υπάρχουν στοιχεία που θα προκαλέσουν διάσπαση προσοχής, όπως τα αγαπημένα παιχνίδια του παιδιού σας. Ο θεραπευτής θα σας πει συνήθως εκ των προτέρων ποιες δραστηριότητες θα κάνει και τι είδους απαιτήσεις χώρου χρειάζονται. Μπορούν να εργαστούν στο τραπέζι της κουζίνας σας ή στο πάτωμα του δωματίου του παιδιού.

Ο θεραπευτής θα χρησιμοποιήσει πολλές τεχνικές για να αποσπάσει τους ήχους και τα λόγια από το παιδί: παιχνίδια, βιβλία, ζωγραφική ή χειροτεχνία, φυσώντας φούσκες, προετοιμασία και  κατανάλωση σνακ, κλπ.

Συχνά, αν το παιδί παρουσιάζει διαταραχές ομιλίας (όπως η απραξία της ομιλίας), η συνεδρία θα ξεκινήσει με ένα σνακ και κάτι πόσιμο. Η επιλογή των τροφίμων και ποτών θα πρέπει να γίνει έτσι ώστε να «ξυπνήσει» το μυϊκό σύστημα του στόματος. Μερικά παραδείγματα προφορικής εργασίας: μασώντας τσιχλόφουσκας, πίνοντας ένα ποτό μέσα από ένα λεπτό καλαμάκι, ή γλείφοντας φυστικοβούτυρο από τα χείλη του.


Ο θεραπευτής θα επικεντρωθεί στη διδασκαλία περίπου τριών ήχων που είναι παρόμοιας φύσης για διάστημα περίπου δύο μηνών. Μετά την αξιολόγηση των ήχων που έχει μάθει το παιδί σας, θα επιλέξει τους νέους ήχους που θα μάθουν και θα είναι σε θέση να παράγει το παιδί. Ο θεραπευτής θα εστιάσει την προσοχή του στην τυπική αναπτυξιακή εξέλιξη της μάθησης των ήχων της ομιλίας και γενικά θα αποφύγει τη διδασκαλία ενός ήχου που δεν αναμένεται, δεδομένης της ηλικίας του παιδιού.

Ο λογοθεραπευτής θα παρουσιάσει τους τρόπους και τις κατάλληλες στοματοπροσωπικές ασκήσεις που θα βοηθήσουν το παιδί να παράγει τους ήχους. Βιβλία, παιχνίδια και δραστηριότητες θα πρέπει να επιλέγονται έτσι ώστε να εκφραστεί ο ήχος-στόχος πολλές φορές στη διάρκεια της συνεδρίας.

Όταν η συνεδρία θα τελειώσει, ο θεραπευτής θα συζητήσει τους ήχους -στόχους με τον γονέα και θα του παρουσιάσει τους τρόπους με τους οποίους θα  μπορούν να κάνουν εξάσκηση με το παιδί στο σπίτι.


Οι γονείς θα μάθουν αρκετά γρήγορα, αν είναι σε θέση να τηρούν τις θεραπευτικές συνεδρίες. Ένα πλεονέκτημα είναι ότι θα μάθουν τι είναι ικανό παιδί τους να κάνει, όταν συνομιλεί με έναν θεραπευτή λόγου κι ομιλίας. Συχνά οι γονείς εκπλήσσονται με το πόσο άνετα το παιδί μπορεί να μιλήσει με το θεραπευτή. Το δεύτερο όφελος είναι ότι θα μάθουν πώς να επικοινωνούν καλύτερα με το παιδί τους, έτσι ώστε να ενθαρρύνουν την ομιλία και τη γλώσσα. Εκτός από την ενίσχυση των συνομιλιών με το παιδί, μπορούν επίσης να μάθουν πώς θα βοηθηθεί θετικά το παιδί στην αυτό-διόρθωση λαθών στη γλώσσα και την ομιλία.


Καθώς η σχέση θεραπευτή - παιδιού  εδραιώνεται, ο γιατρός μπορεί να προγραμματίσει συνεδρίες θεραπείας σε μικρές ομάδες από δύο έως τρία παιδιά. Τα άλλα παιδιά θα βρίσκονται περίπου στο ίδιο στάδιο της γλωσσικής ανάπτυξης και θα είναι παρόμοιας ηλικίας (δηλαδή όχι πολύ μεγαλύτερα ή μικρότερα από ό, τι το παιδί σας). Η διάρκεια των συνεδριών λογοθεραπείας μπορεί να αυξηθεί σε ώρα ή σε συχνότητα, σε αυτό το σημείο, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί ότι το παιδί λαμβάνει ισάξιο ποιοτικό χρόνο με αυτόν της ατομικής θεραπείας. Η προσθήκη ενός συνομιλήκου στις συνεδρίες λογοθεραπείας είναι συχνά πολύ παραγωγική και πηγή έμπνευσης για τα δύο παιδιά.

 

Καραμπά Αργυρώ
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ

ksenes glosses

 

 

Η γλωσσική δειγματοληψία είναι ζωτικής σημασίας μέρος μιας πλήρους εκτίμησης της γλώσσας. Συγκεκριμένες διαδικασίες για τη συλλογή ενός γλωσσικού δείγματος. Υπάρχουν διάφορες πτυχές  από τη συλλογή ενός γλωσσικού δείγματος που είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την αξιολόγηση των γλωσσικών λαθών :

 

o   Συλλέξτε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα, με ελάχιστο 50-100 εκφράσεις. Αφού η γλώσσα είναι τόσο πολύπλευρη, μπορεί να είναι απαραίτητο να επιλεχθεί η γλώσσα του πελάτη σας για 30 λεπτά ή ακόμη και περισσότερο (Bloom & Lahey, 1978; Miller, 1981).

o   Ποικίλουν τα πλαίσια και οι εργασίες που χρησιμοποιούνται για να βγει το δείγμα για την αξιολόγηση των διαφορετικών γλωσσικών χαρακτηριστικών.

o   Εάν είναι δυνατόν, ζητήστε άλλους για να αλληλεπιδράσετε με τον πελάτη κατά την διάρκεια του δείγματος, όπως ένας άλλος νοσοκομειακός γιατρός, ένας συνομήλικος, ένας γονέας ή caregiver _________, ή ένας δάσκαλος. Τα παιδιά συνήθως ποικίλουν στη γλώσσα εξαρτώμενοι από το ακροατήριο.

o   Συλλέξτε πολλαπλά δείγματα.

o   Ηχογραφήστε με κασέτα ή με βιντεοκασέτα (αν είναι δυνατόν) το δείγμα για την πιο πρόσφατη ανάλυση.

 

Οι ακόλουθες οδηγίες προσαρμόζονται από Bloom και Lahey (1978), Hubbell (1988), Owens (1995), και Retherford (1993). Αυτοί μπορούν να είναι χρήσιμη όταν μεταγραφεί το γλωσσικό δείγμα:

 

o   Μεταγράφει το ολόκληρο δείγμα.

o   Δείξτε τον ομιλητή για όλες τις εκφράσεις. Για παράδειγμα, σημάδι Α για ενήλικες (ή P για συνεργάτη) και C για τον πελάτη ή το παιδί. Δημιούργησε τη δική σου συντόμευση όπως απαιτείται.

o   Χρησιμοποίησε τα φωνητικά σύμβολα μόνο στη μεταγραφή ακατανόητων ή μερικώς κατανοητών εκφράσεων. Η εξόρμηση Α (-----) μπορεί ακόμη να χρησιμοποιηθεί για να δείξει κάθε λέξη ακατανόητη. Για παράδειγμα, “ θέλω --- --- ‘’ δείχνει τέσσερις-λέξεις ομιλίας με δύο ακατανόητες λέξεις.

o   Κεφαλαιοποιήστε μόνο το κατάλληλο ουσιαστικό και αντωνυμία 1.

o   Περιορίστε την στίξη στο ελάχιστο.

o   Δείξτε τις καταλήξεις των εκφράσεων με μια κάθετο.

o   Αριθμήστε τις εκφράσεις του πελάτη καθώς προχωράτε.

o   Μεταγράψτε τις εκφράσεις συναπτός από την κασέτα. Οι πρώτες λίγες εκφράσεις μπορεί να είναι παραλειπόμενες δεδομένου ότι αυτό μπόρεσε να θεωρηθεί “προειδοποιητική” περίοδος.

 

Ένας τρόπος είναι ένα φύλλο εργασίας 6-3, ώστε να καταγραφούν τα γλωσσικά παραδείγματα.

 

Καραμπά Αργυρώ
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.