Συμβουλές για γονείς

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

 

 

deksi aristero imisfairio egkefalou

 

 

Η θεραπεία ξεκινά βασιζόμενη στις επικοινωνιακές συμπεριφορές που ήδη χρησιμοποιούνται έστω και με μη-συστηματικό τρόπο από το παιδί. Η κατάσταση του παιδιού κατά την έναρξη της θεραπείας είναι καθοριστική για το σχεδιασμό του περαιτέρω προγράμματος.


Σε τακτά διαστήματα πρέπει να αξιολογείται η πρόοδος που σημείωσε το παιδί κατά τη διάρκεια της παρέμβασης και αν χρειάζεται να τροποποιούνται οι διαδικασίες που χρησιμοποιούνται.

 

Ο λογοθεραπευτής συνεργάζεται με άλλους ειδικούς που ασχολούνται με το παιδί π.χ. (ειδικό) παιδαγωγό, εργοθεραπευτή, φυσιοθεραπευτή κ.λ.π.

 

Εξ’ αρχής συζητείται ο ρόλος των γονέων στην παρέμβαση, οι ανησυχίες τους, οι επιδιώξεις τους, οι δυνατότητες και οι ανάγκες της οικογένειας και δίνονται κατευθύνσεις ώστε να επιτευχθεί η μεταφορά των δεξιοτήτων που κατακτώνται κατά τη θεραπεία στο οικογενειακό περιβάλλον.

 

Οι στόχοι που επιλέγονται είναι λειτουργικοί για τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής τόσο του παιδιού όσο και της οικογένειας.

 

Οι προτεραιότητες που έχουν οι γονείς ή άλλα πρόσωπα που ασχολούνται με το παιδί, καθώς και ο χρόνος που είναι διατεθειμένοι να αφιερώσουν στο παιδί πρέπει να ληφθούν υπόψη, ώστε, εάν το πρόγραμμα θεραπείας περιλαμβάνει και τη δική τους συμμετοχή, να είναι υλοποιήσιμο.

 

Οι στόχοι καλύπτουν όλους τους τομείς της γλώσσας, δηλαδή τη μορφή, το περιεχόμενο και τη χρήση.

 

Επιλογή του τρόπου προσέγγισης που θα χρησιμοποιηθεί:

 

  • έμμεση προσέγγιση, μέσω αυτών που ασχολούνται με το παιδί και βελτίωση του τρόπου αλληλεπίδρασης μαζί του στο περιβάλλον του. Αυτή η προσέγγιση στοχεύει στο να κάνουν οι γονείς (φροντιστές) χρήση κατάλληλων γλωσσικών ερεθισμάτων για το παιδί, να χρησιμοποιείται η γλώσσα σε φυσιολογικές συνθήκες-περιβάλλοντα, να γίνεται χρήση τεχνικών διευκόλυνσης για το παιδί, να έχουν οι γονείς εφικτές προσδοκίες για το παιδί τους και να τους αποτρέψει από δραστηριότητες που μπορεί να αναστείλουν την πρόοδο του παιδιού

 

  • άμεση προσέγγιση(απευθείας από τον κλινικό στο παιδί)

 

  • ένας συνδυασμός των δύο.



Επιλογή του τρόπου υλοποίησης της θεραπείας

 

  • γενικευμένης αισθητοποίησης(general stimulation technique): αυτή η διαδικασία παρέχει γενικευμένα γλωσσικά ερεθίσματα στα οποία εκτίθεται το παιδί, χωρίς να τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι, πέρα από το να εκτεθεί το παιδί σε ένα περιβάλλον με πλούσια γλωσσικά ερεθίσματα.

 

  • επικεντρωμένης αισθητοποίησης(focused stimulation techniques): στην οποία τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι σύμφωνα με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, το παιδί εκτίθεται σε συγκεκριμένες μορφές, δομές ή λειτουργίες που απουσιάζουν από την επικοινωνία του π.χ. εμπλουτισμός λεξιλογίου, χρήση πιο πολύπλοκων συντακτικών δομών

 

  • συνδυασμός των δύο.                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
Καραμπά Αργυρώ

Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΜΗ ΟΜΑΛΗΣ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

IMG 20201102 182248 2

 

 

Η αδυναμία ελέγχου της γλώσσας, χειλιών και/ή των μυών της σιαγόνας παρατηρείται συχνά σε όλους τους τύπους των δυσαρθριτικών ασθενών και σχετίζεται με την εναρθρωτική τους ανακρίβεια. Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα τέτοιων ανωμαλιών πίεσης μυών ποικίλλουν από ασθενή σε ασθενή κι από δομή σε δομή σύμφωνα με την βασική διάγνωση και την επακόλουθη παθοφυσιολογία. Ο βαθμός μέχρι του οποίου ένας βραδύγλωσσος ασθενής μπορεί να μάθει να αναδιοργανώνει τις δυνάμεις των μυών του και τις κινήσεις αυτών των εναρθρώσεων, μέσω συγκεκριμένων προφορικών γυμναστικών και φωνητικών ασκήσεων, θα υπαγορεύσει τον θεμελιώδη θεραπευτικό αντικειμενικό στόχο ώστε να βελτιώσουμε την καθαρότητα του λόγου. Μολοταύτα, οι καλύτερες μέθοδοι να αποκαταστήσουμε τέτοιους  ελέγχους δεν έχουν ερευνηθεί επαρκώς ή καθοριστεί αναμφιβόλως. Οι τεχνικές που αποδείχθηκαν ότι λειτούργησαν για τον ένα ασθενή μπορεί να αποτύχουν με κάποιον άλλο, ακόμη και κάτω από μια συνολική διάγνωση  χωρίς ν’ αναφέρουμε όταν τα κλινικά ιστορικά διαφέρουν. Παράγοντες όπως η ηλικία του ασθενούς, το φύλο, η γενική ιατρική κατάσταση, η γλωσσική-γνωστική –διανοητική κατάσταση κι η συναισθηματική εγκράτεια μπορούν να επηρεάσουν την φύση την έλλειψη ελέγχου του μηχανισμού όπως επίσης και των πιο εφικτών θεραπειών(αντιμετωπίσεων) και των αποτελεσμάτων τους. Ο παρακάτω πίνακας προτείνει μια σειρά ασκήσεων άρθρωσης. Να σημειωθεί ότι όταν η μείωση μυϊκού τόνου ή η ενδυνάμωση των ασκήσεων υποδεικνύεται, ανεξαρτήτως του βαθμού της συνυπάρχουσας αδυναμίας ελέγχου του ιδίου μυός, αυτές οι θεραπείες είναι πάντα δοσμένες διαδοχικά πριν το πρόγραμμα εξάσκησης της πίεσης φυσιολογίας.

 

Καραμπά Αργυρώ
Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα" - Συγγραφέας

 

 

 

 

 

 

 

 

Υποκατηγορίες

  • Τι πρέπει να αξιολογήσει ένας θεραπευτής κατά τη διάρκεια μιας Εργοθεραπευτικής αξιολόγησης;(Μέρος Α)

    ergotherapeia1

    Τα σημεία που αξιολογούνται στην εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι τα εξής:

    • Γενική εικόνα
    • Κοινωνική συναλλαγή
    • Αδρός συντονισμός
    • Νευρομυιοσκελετικά
    • Εξισοορροπητικές αντιδράσεις
    • Προστατευτικές αντιδράσεις 
    • Δοκιμασία Romberg ( Eίναι χρήσιμη στην οξεία μονόπλευρη αιθουσαία διαταραχή)
    • Κουτσό
    • Τούμπα
    • Ρολλάρισμα
    • Κινητικός Έλεγχος
    • Σύλληψη 
    • Λαβή
    • Άφημα
    • Μεμονωμένη κίνηση δακτύλών
    • Αντίθεση με τον αντίχειρα
    • Αμφίπλευρος συντονισμός
    • Χρήση εργαλείων
    • Πλευρίωση
    • Πέρασμα μέσης γραμμής
    • Οπτικοκινητικός συντονισμός
    • Λαβή με μολύβι
    • Γραφή
    • Ψαλίδι
    • Αισθητηριακή επίγνωση /επεξεργασία
    • Στερεογνωσία
    • Αντίδραση στον πόνο
    • Σχήμα σώματος
    Εργοθεραπευτική ομάδα & Καραμπά Αργυρώ

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του Πρότυπου Διαγνωστικού και Θεραπευτικού Κέντρου Αναπτυξιακής Παιδιατρικής "Γράφω Φωνήματα

© 2010 - 2013 γραφωνηματα.gr. Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναδημοσίευση του περιεχομένου του site, καθώς και η αναπαραγωγή του με οποιοδήποτε μέσο.